Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Ladies Night - som fotboll för tjejer

1 av 2

Markus Dahlberg / SCANPIX

2 av 2

Leif R Jansson / SCANPIX

Nöje | 15/06/2011 10:41

KRÖNIKA. Pascal Engman om bröderna Stenmarcks segertåg.

Povel Ramels Karamellodier hade premiär på Berns 1972 hyllades föreställningen av Dagens Nyheter som skrev ”Applådåskor, golvstamp och alldeles okontrollerat jubel nådde ibland upp i oroväckande nivåer”.

Sen dess har krogshowen som sådan förändrats.

Dagens Nyheters recensenter likaså. Det förstnämnda har blivit en angelägenhet för frånskilda mellanchefer som lämnat Volvon hemma och fäst slipsen i pannan, helgfirande lågstadielärarinnor ute på vinodyssé och småstadsbor på tillfälligt besök i Stockholm som redan skrattat sig hesa åt årets parkrevy.

Och Dagens Nyheters recensenter; ja, de står väl för allt annat än just folklighet, Ullareds-skoj och buskishumor.

Samma år som Monica Zetterlund sjöng ”Underbart är kort” på Berns föddes Martin Stenmarck. Tillsammans med sin bror David har han givit krogshowen ett vackert och lagom skäggigt ansikte med sin ambulerande mass-möhippa Ladies Night - som sedan 2006 får en fru nära dig att vilja ansöka om skilsmässa.

Det täcka könet vallfärdar till denna orgie av hesa stämmor, svettiga karlar och vin i plastglas. Männen på scen ingår lika mycket i menyn som den smördegsinbakade laxfilé som utlovas på hemsidan. Precis som maten byts de ut från år till år. I den senaste upplagan agerar utmärkta radioprofilen Anders Timell konferencier, silverräven Frank Andersson testosteronstinn muskelknutte, Brolle Jr lammkött och Thomas Järvheden humorist. Martin Stenmarck själv är en erkänt skicklig underhållare, fantastisk musiker och, jobbigt nog, pinsamt snygg.

Föga förvånande älskar vi män att håna och hata Ladies Night. Vår reaktion är identisk med den då vi var skolpojkar och en progressiv klasskamrat bjöd hem klassens tjejer och sket i oss andra hockeykorts-bytande nördar. Följden blev då som nu illa dold avundsjuka och bittra kommentarer.

Oavsett vår sårade stolthet älskar våra fruar, flickvänner, mammor och systrar turnéserien Martin Stenmarck och hans vänner. Ladies Night har ett publiksnitt som får vissa allsvenska fotbollsklubbar att bli gröna av avund. 2009 sågs de 15 föreställningarna av hela 60 000 kvinnor. Och på det stora hela är skillnaden mellan Ladies Night och en fotbollsmatch inte särskilt stor. Fanatiska fans, enkönad publik, förändringsbara laguppställningar, inkastade föremål, elektrisk stämning och svettiga män i action.

Det verkar vara ett universellt vinnande koncept.

Det har dessa krogshowernas bröderna Cartwright förstått. Ladies Night är en lysande idé som i höst fortsätter sitt segertåg.