Fredag 17 Sep
Stockholm

Onepiece lurade bloggare till skattebrott

En av Sveriges största bloggerskor - Kissie - marknadsförde klädesplagget Onepiece på sin blogg. Enligt källor till Nyheter24 ett sponsrat inlägg.
1 av 3
En av Sveriges största bloggerskor - Kissie - marknadsförde klädesplagget Onepiece på sin blogg. Enligt källor till Nyheter24 ett sponsrat inlägg. Foto: FAKSIMIL
Thomas Adams, en av grundarna till Onepiece, visar stolt upp sparkdräkten. Detta trots att hans företag sparat in nära 100 000 kronor - och lurat skattebetalarna.
2 av 3
Thomas Adams, en av grundarna till Onepiece, visar stolt upp sparkdräkten. Detta trots att hans företag sparat in nära 100 000 kronor - och lurat skattebetalarna. Foto: ANDERS WIKLUND / SCANPIX
Den mörka sidan av Onepiece - skattebrott.
3 av 3
Den mörka sidan av Onepiece - skattebrott. Foto: ANDERS WIKLUND / SCANPIX

NYHETER24 AVSLÖJAR - DEL 2. Nyheter24 kan nu berätta hur det rekordväxande företaget Onepiece lurat de ledande bloggarna i Sverige till att inte betala skatt - allting för att minska sina utgifter.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer
Nyheter24 granskar bloggosfären:

Den svenska bloggvärlden har snabbt utvecklats till en mångmiljonindustri. Isabella "Blondinbella" Löwengrip byggde sitt nu blomstrande företag med bloggen som grund. Kenza visar fakturabelopp på 100 000-tals kronor på sin blogg. Allt fler bloggare närmar sig miljoninkomster varje år.

Men bloggosfären är också strulig. Skatter undanhålls, smygreklam förekommer varje dag, utan insyn från myndigheterna. Företag och bloggare jobbar hand i hand - och blåser läsare och skatteverket. Nyheter24 vill nu visa den dolda sidan av bloggosfären med en reportageserie i tre delar. Har du tips på nyheter eller vet du mer? Mejla då tips@nyheter24.se

Ehsan Fadakar
Chefredaktör
ehsan@nyheter24.se

DEL 1
Stort skattefusk bland svenska bloggare - nu jagas de av Skatteverket

DEL 2
Onepiece lurade bloggarna - sparade hundratusentals kronor

DEL 3
Storbloggarnas tävlingar är olagliga

Så här räknade vi

Beräkningen av hur mycket Onepiece sparat in har gjorts av en person med god kunskap om annonsering och reklam. Beräkningen har gjorts utifrån antagandet att varje inlägg läses av en fjärdedel av bloggens totala trafik per vecka.

Trafiksiffrorna hämtades från Bloggportalen under vecka 35.

I beräkningen antas det att marknadsföring i ett redaktionellt inlägg med bloggaren som avsändare är värt cirka 5-6 gånger mer än på vanlig annonsplats.

STOCKHOLM. I går kunde Nyheter24 redogöra för hur Skatteverket återigen gått ut med klara direktiv till landets bloggare; ”Deklarera era gratisprodukter!” var budskapet. I dag kan vi avslöja hur framgångsföretaget Onepiece sedan starten grundlurat svenska bloggare - och sparat hundratusentals kronor.

Sparandet har skett genom att skicka ut gratis Onepieces till nästan samtliga av Sveriges största bloggare. Onepiece har enligt uppgifter till Nyheter24 inte skickat ut någon kontrolluppgift till bloggarna - vilket strider mot svensk lag.

Lagen säger att kontrolluppgift ska lämnas om utgiven ersättning eller förmån utgör intäkt hos mottagaren. Endast om ersättningen eller förmånen är skattefri hos mottagaren kan man göra avsteg från lagen.

– Det är ett väldigt allvarligt brott och framför allt väldigt respektlöst mot de som utför tjänsterna, säger en ekonom som Nyheter24 pratat med.

Sparade stora summor

Nyheter24 har varit i kontakt med en person med insyn i reklambranschen. Han beräknar att summan som Onepiece sparat uppgår till minst 100 000 kronor. Men summan är med stor sannolikhet mycket högre än så då Nyheter24 endast granskat Sveriges mest etablerade bloggare.

– Om man sätter in det i ett redaktionellt inlägg med bloggaren som avsändare kan man nog anse att det är värt 5-6 gånger så mycket som på vanlig annonsplats, säger källan, som valt att vara anonym.

Onepiece har inte öppet berättat att de använder sig av produktplacering i bloggar, men klart står i alla fall att det är tack vare just bloggarna som framgångssagan skrivits.

”De lyckades genom att utnyttja oss”

– De lyckades ju sannerligen väldigt bra genom att utnyttja oss bloggare, säger en bloggare som Onepiece har använt i sin marknadsföringskampanj.

Tidigare har Henrik Nørstrud, en av grundarna i det ursprungligen norska Onepice, sagt att sociala medier har varit den största framgångsfaktorn för klädmärket.

– Utan sociala medier skulle vi aldrig ha nått ut på det sättet, sa han i våras till Metro.

Nyheter24 har sökt ansvariga för Onepiece.

Kommentera
Kopiera länk
Dela