Tisdag 3 Aug
Stockholm

Kissies nya, väna stil: "Gör det för pengar"

1 av 4
2 av 4
3 av 4
4 av 4

Pr-Experten Dominika Peczynski menar att det går att göra en helomvändning för Alexandra "Kissie" Nilsson. – Jag förstår att hon gör det, säger hon till Nyheter24.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer
Vem är Dominika?

Dominika Peczynski driver PR-byrån Mafioso, som bland annat har haft stora kunder som Ica, Ryska filmfestivalen, 3, samt flera olika tidningar.

STOCKHOLM. Nu ska Alexandra "Kissie" Nilsson göra "en Blondinbella". Ändra hela sitt varumärke och gå från provokativ och skandalmärkt till städad och inspirerande.

– Jag har ju slutat provocera, men jag börjar ana att vissa av er tycker att själva faktum att jag inte provocerar länge är provocerande, konstaterar Kissie i sin blogg.

Barnmatsdiet, vikthets, plastikhysteri, nakenbilder, uthängningar, förlorade annonsörer och elaka ord. Den forna Kissie är snart en minne blott. Numera väljer bloggaren att ha en snällare ton i sin enormt populära och uppmärksammade blogg. Läpparna har hon slutat att fylla lika frekvent, retuscheringen ser ut att minska och hon blir allt mer personlig i sin uppdatering.

Men går det att helt byta sida? Nyheter24 har talat med PR-konsulten Dominika Peczynski om Kissies chanser att byta svart mot vitt.

– Det är en kurva som nästan alla, eller väldigt många kända, gör - att de börjar sin kändisbana som provokatörer. När de är välkända så vänder de och finjusterar bilden av sig själva, säger hon.

– Titta bara på Alex Schulman, han har har gjort det och det går utmärkt. Jag förstår att hon gör det. Den miljön där bloggen är vill inte annonsörer vara i, säger Dominika, som är positiv till Alexandra Nilssons pågående förändring.

Men hon påpekar även att det finns konsekvenser med att lämna det provokativa.

– Jag tror att folk tycker mer om, eller är mer intreserade av kontrovers, läsare vill bli upprörda och provocerade. Men även om man halverar sin läsarkrets så har man ändå dubbelt så många annonsörer, så då är det värt det. Jag antar att hon gör det för pengar.

Fortfarande ung

Enligt Dominika kan det gå så fort som på bara ett år för Kissie att lägga den hårda framtoningen bakom sig. Och hennes bedömning är att bloggaren sköter sina kort rätt.

– Jag tror hon gör helt rätt, hon har ett starkt brand awareness - de flesta känner till henne. Nu gäller det bara att finkalibrera för att få annonsörer. Hon är på rätt väg, hon är så pass ung så hon behöverer inte ens vända än, det är absolut inte för sent än.

Men de finns vissa detaljer som ändå skulle kunna ändras.

– Carolina Gynning förminskade brösten för att komma bort från det hon kommunicerade innan. Det borde kanske Kissie också göra, säger Dominika.

Flera år på sig

Enligt Dominika har 20-åriga Kissie till och med flera år på sig innan det inte längre skulle gå att göra denna helomvändning.

– Det finns en viss ålder som man inte bör gå över för att inte få en pajasstämpel. Efter det är det svårt att vända, vid 30 kanske man ska tänka på vad man ska göra de närmsta 15 åren. 

Tror du att hon kommer lyckas sudda ut den här stämpeln baserad på att hon kan uppfattas som elak och provokativ helt och hållet?

– Jag är helt övertygad om det. Titta bara på mig. Skulle du ringa mig och ställa så här seriösa frågor för 15 år sedan, när jag var programledare för Tutti frutti? Säger hon och skrattar.

Kommentera
Kopiera länk
Dela