Söndag 1 Aug
Stockholm

Schulman och Eklund KO-anmäls efter vinreklam på Instagram

Här gör de reklam för sitt vin "Complicity".
1 av 6
Här gör de reklam för sitt vin "Complicity". Foto:
Alex och Sigge driver Sveriges största podcast.
2 av 6
Alex och Sigge driver Sveriges största podcast. Foto:
Nu har de även tagit fram ett vin tillsammans.
3 av 6
Nu har de även tagit fram ett vin tillsammans. Foto:
Ett urklipp från Alexander Schulmans Instagram.
4 av 6
Ett urklipp från Alexander Schulmans Instagram. Foto:
5 av 6
Ett urklipp från Sigge Eklunds Instagram.
6 av 6
Ett urklipp från Sigge Eklunds Instagram. Foto:

Alex Schulman och Sigge Eklund anmäls till Konsumentverket efter att ha gjort reklam för sitt eget vinmärke.

Kommentera (2)
Kopiera länk
Dela
Läs mer
Fler Instaskandaler i Schulmanfamiljen

Alex Schulman är inte den enda i familjen som gillar att liva upp det på Instagram

Alexander Schulman och Sigge Eklund har nyligen blivit anmälda till Konsumentverket efter att ha gjort reklam för sitt eget vinmärkeInstagram

Schulman och Eklund driver en av landets största podcasts och tillsammans har de nu även lanserat ett bordeaux-vin. På Instagram uppmanade de sina läsare till att köpa vinet och dricka det innan de lyssnar på deras podd. 

"Drick en halv flaska innan du lyssnar på podcasten "

Duon lade upp varsin bild tillsammans med texten där de gjorde reklam för sitt vin. 

"NU ÄR VINET HÄR! Vårt bordeaux-vin som heter "Complicity" som är så gott och lika lättdrucket som saft. Beställ hem det nuuu – och drick en halv flaska innan du lyssnar på podcasten så blir podcasten BÄTTRE! Eller ge bort till någons om gillar oss" skriver Sigge Eklund på sin Instagram. 

"Vinet marknadsförs gentemot unga"

Anmälaren till ärendet menar att Alex och Sigge använder sig av reklam på sina Instagramkonton, vilket inte är tillåtet. Anmälaren menar även att profilerna använder sig själva som reklampelare i och med att de är med på bilderna samt att de uppmanar till att konsumera alkohol. 

"Jag undrar om det är tillåtet att uppmana till konsumtion av alkohol (som de gör i textensom hör till bilden ("köp nu/beställ nu, det är gott som saft, det är lättdrucket, drick en halv flaska" och så vidare)sedan noterar jag att det inte finns någon varningstext om alkoholens skadeverkningar? Sedan tycker jagatt vinet marknadsförs gentemot unga, under 25 och även omyndiga genom användandet av ettungdomligt språkbruk", skriver anmälaren. 

Kommentera (2)
Kopiera länk
Dela