CAIA fälls igen – efter Lovisa Worges video

Bianca Ingrossos sminkföretag Caia Cosmetics fälls av reklamombudsmannen för otydlig reklamidentifiering. Detta är den sjätte gången bolaget fälls under loppet av två år.


Bianca Ingrossos företag CAIA fälls för sjätte gången på knappa två år av reklamombudsmannen för otydlig reklamidentifiering. 

Företaget har tidigare fällts för bland annat sexistisk reklam då en kvinna i reklamen hällde mjölk som rann längs hennes kropp. 

”Nämnden finner att kvinnorna framställs som sexobjekt, bland annat genom scenen där en kvinna häller mjölk så att det rinner längs med hennes mun, hals och ner på bröstkorgen, och scenen där en kvinna tittar in i kameran samtidigt som hon slickar på en godisklubba”, stod det i RO:s motivering. 

”Reklamen framställer därför kvinnorna som sexobjekt på ett sätt som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därför könsdiskriminerande”.

Caia Cosmetics har tidigare fällts för sexistisk reklam. Bildkälla: Caia Cosmetics/Reklamera Facebook

Denna gång handlar det om att Lovisa Worge publicerat en video på Instagram. I videons högra hörn stod en rosa text i liten storlek som förklarade att det hela rörde sig om marknadsföring. 

En av anmälningarna menade att videon inte var tydligt reklammarkerad. Detta då man knappt såg texten. 

Reklamombudsmannen anser att texten är skriven med minimal text och i en färg som smälter in i bakgrundsfärgen. Reklammarkeringen är därmed inte tillräckligt framträdande för att en genomsnittskonsument omedelbart ska kunna uppfatta att inlägget är reklam och fäller inlägget.

Reklamombudsmannen håller därför med om att ”reklamen inte uppfyller kravet på reklamidentifiering”, vilket Resumé var först att rapportera.

Flera anmälningar efter julkalendern 

Det har gått en vecka sedan Caia Cosmetics lanserade sin julkalender och nu börjar följderna av missnöjet att visa sig. Nyheter24 kan avslöja att totalt 24 anmälningar, där sminkbolaget anklagas för vilseledande marknadsföring, har kommit in till Konsumentverket sedan den 27 oktober. 

Här beskriver kunderna sitt missnöje – och även här kretsar mycket kring att kalenderns innehåll inte håller vad man utlovat.

"Det känns hemskt att så många lagt så mycket pengar på detta och så känns allt som en bluff", står det i en anmälan till Konsumentverket.

"Hon (Bianca Ingrosso reds anm.) säger att produkterna är värda 3 595, men om man räknar varje vara för sig i full size så hamnar man på ca 3 050 kronor. Så vilseledande, detta måste förbättras!", står det i en annan.

Foto: Stella Pictures

Konsumentverket svarar - det händer nu

Alla anmälningar som kommer in till Konsumentverket granskas löpande av jurister. Till Nyheter24 säger Konsumentverkets pressavdelning att man fortfarande är i en inledande fas av att granska Caia-anmälningarna. 

– Vi har noterat anmälningarna, men har inte tagit ställning till dem, säger Konsumentverkets pressavdelning till Nyheter24.

Om Konsumentverket bedömer att Caias reklam strider mot gällande lagstiftning kan myndigheten öppna ett tillsynsärende och granska fallet. 

– Generellt sett är ett första steg att öppna ett tillsynsärende, kontakta företaget och påpeka hur myndigheten ser på saken. Så ber vi dem svara på hur de ser på saken. I bästa fall så löser det sig genom att företaget rättar felen i sin marknadsföring eller i sina avtalsvillkor. I några enstaka fall håller de inte med och då kan ärendet tas vidare, säger Konsumentverkets pressavdelning till Nyheter24.

Om företaget inte rättar sig kan nästa steg bli att låta Konsumentombudsmannen, KO, göra en ny bedömning av ärendet. 

Det är då KO som sedan kommer fram till om det behövs ett föreläggande, om man ska ansöka om stämning i domstol eller om någon annan åtgärd ska vidtas.

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!