Olivia Colman spelar en professor som åker på semester i 'The lost daughter'. Pressbild.
Olivia Colman spelar en professor som åker på semester i 'The lost daughter'. Pressbild. - Foto: TT

Filmrecension: Lyckad Ferrante på film

Maggie Gyllenhaals regidebut är en komplex och välspelad historia som kretsar kring moderskap, baserad på en roman av Elena Ferrante.


Fakta: The lost daughter

Genre: Drama

Premiär: 4 mars 2022

I rollerna: Olivia Colman, Jessie Buckley, Dakota Johnson med flera

Regi: Maggie Gyllenhaal

Speltid: 2 timmar 1 minut

Åldersgräns: 11 år

Betyg: + + + +

Den medelålders akademikern Leda (Olivia Colman) är på ensamsemester på en grekisk ö, där Leonard Cohen brukade hänga i sina glansdagar. Tillvaron är till en början harmonisk, hon njuter av friden och jobbar med sina texter i skuggan. Men när en jobbig och högljudd stor familj intar stranden, nästan aggressivt, rubbas något inombords.

Leda blir nästan som besatt av en ung mamma i sällskapet, spelad av Dakota Johnson. Hon är vacker och rastlös och bråkar med sitt klängiga barn. Scenerna ur ett ansträngt föräldraskap och den lilla flickans tillfälliga försvinnande bakas ihop till en oväntad madeleinekaka som triggar Ledas egna såriga moderskap.

Parallellt med händelserna på semesterön spelas scener ur Ledas förflutna upp. En tid av småbarn, karriärbygge, frihetslängtan och svåra svek växer fram – vilket komplicerar bilden av huvudpersonen.

Den yngre Leda spelas av Jessie Buckley. Lika elegant som de övriga två, Colman och Johnson, balanserar hon ett svalt yttre med ett starkt inre skådespeleri, som tar sig uttryck i desperat lysande ögon, kantiga repliker, lätt pinsamma stämningar och stundtals svårförståeliga val.

Historien bygger på Elena Ferrantes roman "Skuggan av en dotter", med manus av Maggie Gyllenhaal som också regidebuterar. Det är en imponerande debut, full av obehag och konstiga, intresseväckande vändningar.

Det känns på något sätt logiskt att en skådespelare som Gyllenhaal, som under sin karriär ofta har spelat komplexa kvinnor på tvärs mot samhällets normer, nu tar sig an en historia som utmanar ett av våra största tabun: mamman som inte trivs med modersrollen.

Det är utmanande för publiken att hela tiden tvingas värdera och omvärdera huvudpersonen, som man känner medlidande med men också blir provocerad av. Hur egocentrerad får en mamma bli? Vad kostar det att följa sitt hjärta – i stunden och i längden? Det är inga enkla frågor och "The lost daughter" erbjuder heller inga enkla svar.

Jessie Buckley spelar en yngre version av huvudrollen i "The lost daughter". Pressbild.
TT
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Senaste nytt

Här syns Carolas ex Jimmy med tv-stjärnan: "Puman är här"

3 timmar sedan

Carina Berg oigenkännlig på nya bilderna: "Jag behöver hjälp nu"

3 timmar sedan
​Carina Berg har gjort en drastisk förändring med sitt utseende. Förgäves försökte Carolina Gynning stoppa henne – men Carina lyssnade inte. – Det var modigt. Du var modig som gjorde det, säger Carolina Gynning till Carina.

Realityprofil åtalas – slog barnen blodiga med stekspade

idag 14:12
​En svensk realityprofil åtalas nu, misstänkt för att ha misshandlat sina barn under flera års tid. I samtal med socialtjänsten har barnen berättat detaljerat om hur de blivit misshandlade med bland annat en stekspade i metall och slagna med en fjärrkontroll.

Efva Attling och Eva Dahlgren släpper låt ihop

idag 13:24
För första gången på 43 år släpper Efva Attling en låt – tillsammans med sin fru Eva Dahlgren. "Remember summer breeze" är skriven av dem båda och beskrivs som en sommarsång med 70-talskänsla.

Harvard tar bort bok med människoskinn

idag 13:06
Harvards universitetsbibliotek har bestämt sig för att ta bort omslaget på en bok som länge varit omstridd – eftersom pärmen är gjord av en människas hud, skriver New York Times. 1800-talsboken av Arsène Houssaye handlar om människans själ, och har titeln “Des destinées de l’ame".

Malin Ullgren: Otrohet är överdrivet laddat

idag 12:02
Hon skrev essäer om otrohetsromaner – men började själv skildra en förbjuden relation. Efter över 20 år som kritiker romandebuterar Malin Ullgren om jakten på en förhöjd livskänsla, som går via både litteraturen och lusten.