Ubisoft arbetar med en ny molnteknik.
Ubisoft arbetar med en ny molnteknik. - Foto: Stina Stjernkvist/TT och Gustav Sjöholm/TT

Ubisofts Stockholmskontor blickar mot molnet för ny teknik

Det har varit relativt tyst om den internationella speljätten Ubisofts Stockholmskontor. Nu avslöjas att studion arbetar med ny molnteknik för att göra större spel.


Dagens spel begränsas av de tekniska hårdvarubegränsningarna hos konsoler och datorer. Spelen består dessutom av många olika system som fungerar tillsammans, och om man ändrar en del, riskerar det att bli stora följdeffekter någon annanstans.

Det hoppas Ubisoft delvis kunna ändra på genom att flytta dessa delar och dela upp dem i molnet. Ubisofts Stockholmskontor, som grundades 2017, håller i taktpinnen för "Scalar", som projektet kallas, där även Massive i Malmö och kontoren i Helsingfors, Bukarest och Kiev har varit inblandade.

Ubisoft: Processen äger rum i molnet

Exakt hur den nya tekniken ska användas är något oklart. Det handlar inte direkt om att strömma, alltså spelmotsvarigheten till att titta på film via Netflix eller lyssna på Spotify.

— Strömning från molnet är en distributionsmodell; det förbättrar folks tillgång till spel, men det förbättrar inte i grund och botten vad spel är, eller deras kvalitet, förklarar Patrick Bach, chef för Stockholmskontoret, i ett blogginlägg, och utvecklar:

— Molnberäkningar – som Ubisoft Scalar använder – innebär att beräkningskraft för ett spel inte är begränsat till en enskild maskin, utan till ett decentraliserat beräkningssystem. Processen äger rum i molnet, säger Patrick Bach.

Flygsimulator använder molnet

Det främsta exemplet på liknande teknik är antagligen "Microsoft flight simulator", som med hjälp av molnteknik skapat en digital kopia av jordklotet, tillsammans med väder i realtid, och flygledares röster som skapas utifrån text.

Scalars skapare föreställer sig att uppdateringar kan göras samtidigt som spelet är i gång, utan behovet av underhållsstopp. Skaparna tänker sig också att större världar kan målas upp, som befolkas av betydligt fler spelare än vad som är möjligt i dag.

Tekniken ska kunna användas av alla Ubisofts kontor världen över och Stockholmskontoret håller på med en än så länge hemlig titel som ska utnyttja den.

TT
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!