Axwell, Steve Angello och Sebastian Ingrosso säljer sin låtkatalog och bildar bolag med Pophouse. Pressbild.
Axwell, Steve Angello och Sebastian Ingrosso säljer sin låtkatalog och bildar bolag med Pophouse. Pressbild. - Foto: TT

Pophouse köper Swedish House Mafias låtkatalog

Pophouse Entertainment köper rättigheterna till Swedish House Mafias låtkatalog. Bolaget ägs av Björn Ulvaeus och det är första gången man köper en artists musikrättigheter.Vi ser en otrolig potential, säger Pophouse vd Per Sundin


Fakta: Andra artister som sålt sina låtkataloger

Leonard Cohen

Bruce Springsteen

Paul Simon

David Bowie

Sting

John Legend

Tina Turner

Mötley Crüe

Neil Young

Shakira

Pophouse och Swedish House Mafia startar i samma veva ett gemensamt bolag som ska bygga gruppens varumärke internationellt. Bolaget säger sig fylla en lucka eftersom skivbolagen mest satsar på ny musik.

— Det finns otroligt många låtar som inte spelas så mycket som de borde, och vi tror att det finns en historia att berätta kring Swedish House Mafia. De är fortfarande aktiva och spelar på de största scenerna i världen och fortsätter att utvecklas, säger Per Sundin.

Tiktok ny kanal

Köpet av musikkatalogen är första steget i en ny riktning för Pophouse, som sedan tidigare äger Abba-museet, teater- och konsertarenan Cirkus och mediebolaget Perfect Day.

— Pophouse fokuserar mer och mer på immateriella rättigheter. Vi tror att man kan göra så mycket mer med låtkatalogerna och exponera dem för nya generationer lyssnare. Tiktok är en sådan exponeringskanal. Ta till exempel den amerikanske killen som blev viral med en video där han åkte longboard, drack juice och mimade till Fleetwood Macs låt "Dreams". Efter det fick Fleetwood Mac ett jättelyft, säger Per Sundin.

Pophouse vill inte säga vilka summor det handlar om, men enligt källor till Bloomberg ska företaget göra en storsatsning med en ny fond på mellan fem och tio miljarder för inköp av musikrättigheter. Musikjournalisten Lars Nylin bevakar affären för sitt nyhetsbrev Musikindustrin.

— Det är ju det första större köpet av det här slaget i Sverige och spektakulärt minst sagt. Pophouse säger sig ha fokus på USA och Storbritannien och inte primärt svenska artister. Men de kan bli en ledande aktör i branschen, oavsett vad de tänker sig att köpa. De är väldigt tysta om vad de har på gång i övrigt, säger han.

Samtliga rättigheter

Pophouse ägs av Björn Ulvaeus, Conni Jonsson och Universal Music. Köpet innebär att man förvärvar samtliga rättigheter till Swedish House Mafias masterinspelningar, kompositörsandelar och förlagsrättigheter.

Bland låtarna finns hits som "Don't you worry child", "Greyhound" och "Save the world". Även duon Axwell Ingrossos låtkatalog ingår i dealen.

"Det känns fantastiskt för oss att samarbeta med just Pophouse, som kommer att göra så mycket mer än att bara äga vår musik", säger Axwell, Steve Angello och Sebastian Ingrosso i ett pressmeddelande.

Andra artister som sålt sina låtkataloger har ofta varit stora namn med en lång karriär bakom sig. Pophouse nya satsning på en grupp som fortfarande är relativt ung i sammanhanget visar på ett annat tänk, säger Lars Nylin.

— Bolaget som köpte Neil Youngs katalog har nog inte tänkt sig att göra ett Neil Young-museum utan bara jobba med att förvalta låtarna. Pophouse har ju visionen att jobba med hela "storyn" som de kallar det. Vi får se hur detta i framtiden påverkar skivbolag, om företag som Pophouse konkurrerar med dem genom att jobba med låtkatalogerna på ett djupare sätt, säger han.

TT
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!