Team Ninja ger sig i kast med öppna landskap i 'Rise of the ronin'. 'Det är den största uppgiften vi hittills tagit på oss', säger producenten Yosuke Hayashi. Pressbild.
Team Ninja ger sig i kast med öppna landskap i 'Rise of the ronin'. 'Det är den största uppgiften vi hittills tagit på oss', säger producenten Yosuke Hayashi. Pressbild. - Foto: Sony

Öst möter väst i "Rise of the ronin"

Tv-serien "Shogun" och spel som "Ghost of Tsushima" är tecken på att japansk historia väcker intresse även i väst. Kan det nya spelet "Rise of the ronin" rida vidare på den vågen?


Fakta: Team Ninja

Team Ninja är en japansk spelutvecklare som ägs av Koei Tecmo.

Studion ligger bakom titlar som slagsmålsspelet "Dead or alive", och actiontitlarna "Nioh", "Ninja gaiden" och "Wo long: Fallen dynasty".

"Rise of the ronin" är ett actionrollspel och utspelas i en öppen spelvärld. Det släpps till Playstation 5 den 22 mars.

Disney+-serien "Shogun", liksom spelvärldens titlar som "Ghost of Tsushima" och "Sekiro" har mötts med värme av tittare, spelare och kritiker. En gemensam nämnare är att de alla skildrar olika delar av Japans rika historia.

Kanske kan färska "Rise of the ronin" från Team Ninja locka dem som vill ha mer. Spelet utspelas i mitten av 1800-talet, då amerikanska fartyg anlände till det isolationistiska Japan.

Berättelsen skildrar den efterföljande maktkampen, spelmässigt bemästrar protagonisten både svärd och västerländska gevär.

Likt Team Ninjas tidigare titlar "Wu long" och "Nioh" är det tajt, utmanade action – med en hel del blod.

— Det utspelar sig under en väldigt kaotisk tid i Japans historia, så det gick inte att undvika våldsskildringarna. Det är ett spel där du använder både katana och skjutvapen. Vi ville skildra den verkligheten, säger Fumihiko Yasuda, operativ chef på Team Ninja.

Striderna bjuder på djup och komplexitet – och utmaning, för dem som vill det. Men till skillnad från tidiga Team Ninja-spel går det att ställa ner svårighetsgraden. Pressbild.

Spelet är mer verklighetsnära än Team Ninjas tidigare titlar, och är det första i en öppen värld. Det passar spelets huvudperson, en ronin, en kringströvande herrelös samuraj. Det finns många likheter med det 2020 års "Ghost of Tsushima".

— Vi gillade det spelet, men vi gav oss i kast med att skapa vårt eget spel, och vi jämförde oss inte med dem under utvecklingen, säger producenten Yosuke Hayashi.

TT
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!