Svenska succén kan prisas i spelens Oscarsgala
Årets svenska spelsuccé stod en relativt anonym Stockholmsstudio för. Nu kan "Helldivers 2" prisas på branschens största gala. Det var ju galna tider, säger Maria Cornelius, produktchef på Arrowhead om lanseringen.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
The Game Awards är en gala som sedan 2014 årligen prisar framstående spel och personer inom spelvärlden.
Årets upplaga av The Game Awards sänds natten mot 13 december från Los Angeles med Geoff Keighley som värd.
Nomineringarna har gjorts av 100 medieföretag och andra influerare, som sedan tillsammans med allmänheten utser vinnare.
Den 8 februari i år släpptes "Helldivers 2" efter åtta års utveckling, och sprängde alla förväntningar.
— Det var väldigt surrealistiskt skulle jag säga, säger Maria Cornelius.
För ett spel som bygger på samarbete över nätet innebar succén stora tekniska bekymmer. Det var svårt att logga in, hitta andra spelare och när man väl kom in så kraschade spelet ofta.
Arrowhead hade byggt upp en maxkapacitet på 150 000 samtidiga spelare på servrarna. Man behövde snabbt skala upp för att ta emot 700 000.
— Vi satte ett tak där. Vi vet inte hur många det hade varit om vi hade lyft taket helt. Så det var en tid av extrem problemlösning.
Billigare blev bättre
Men teknikerna lyckades "trolla med knäna", och "Helldivers 2" stabiliserades de kommande veckorna.
Vad var det då som fick "Helldivers 2" att lyckas i en tid då många titlar floppar? Cornelius tror att en kombination av att spelet bygger på samarbete och hur nytt innehåll hanteras – spelare kan, men måste inte, betala för det – är framgångsfaktorer.
Så fort någon fastnar vill de få med sig kompisarna. Då har det betydelse att "Helldivers 2" är några hundralappar billigare än fullprisspel, resonerar Maria Cornelius.
— Friktionen att övertyga kompisen att prova blir då mycket lägre.
Miljardförsäljning
Spelet har sålt i 12 miljoner exemplar, vilket motsvarar omkring 5 miljarder kronor. Hundratusentals loggar in varje vecka. Studion har vuxit med 30 personer till 145 sedan släppet. Alla utvecklare jobbar med "Helldivers 2".
— Vi vill verkligen dedikera oss till det under en lång tid.
Flera prisstatyetter står i receptionen på kontoret. Snart kan fler läggas till, när The Game Awards – som brukar beskrivas som spelvärldens Oscar – står för dörren natten till den 13:e. "Helldivers 2" har fyra nomineringar.
— Jag känner att priserna som kommer in – de känns bara så bra för alla; för studion som jag är så stolt över men också för industrin att veta att det går. Även när det är tuffa projekt och utmaningar, så kan det vända och bli riktigt bra, säger Maria Cornelius.