Böhmen, tidigt 1400-tal. Det låter kanske inte som en självklar skådeplats för ett tv-spel. "Kingdom come: Deliverance" hoppade över monster och magi och lät i stället sin berättelse kretsa kring realism, riddare och en medeltida maktkamp.
Bakom spelet står tjeckiska Warhorse, och en gräsrotsfinansierad Kickstarterkampanj. Både den och själva släppet 2018 blev succéer och "Kingdom come" har sålt i 8 miljoner exemplar, trots vissa tillkortakommanden.
— Det var buggigt, trasigt och ofärdigt, säger Ondrej Bittner, speldesigner, och fortsätter:
— Men alla tänkte "de fixar det. Det är deras första spel."
Inte lika toleranta

När det nu är dags för uppföljaren har studion vuxit från omkring 40 anställda 2014, när Kickstarterkampjen sjösattes, till drygt 250. Dessutom har föregångarens framgångar finansierat uppföljaren, och man har en stor utgivare i Embracerägda Plaion (tidigare Koch Media).
— Vi förstår att folk inte kommer att vara lika toleranta den här gången, säger han.
För att göra det möjligt har utvecklarna ansträngt sig för att inte ta sig vatten över huvudet.
— Det är snarare en evolution än en revolution av det första spelet. Vi försöker inte göra något extremt annorlunda, utan försöker att få allt att kännas bättre, säger Tobias Stolz-Zwilling, pr-ansvarig.

Stor stad
Därmed inte sagt att spelet är litet. Två stora öppna världar har knåpats ihop.
— Det är inte bara ett stort landskap på fyra gånger fyra kilometer. Det har dessutom en stor stad, som är så tät att det nästan är som en tredje karta, säger Bittner.
Även denna gång tar spelaren kontrollen över smeden Henry, som klättrade på samhällsstegen i föregångaren.
— Nu handlar det om att faktiskt bli en hjälte, och att avsluta hans resa, säger Bittner.
