Nyheter24
Annons

Medeltidsdrama får uppföljare: "Dubbelt så stort"

Publicerad: 8 feb. 2025, kl. 13:36
Staden Kuttenberg (Kutná Hora på tjeckiska) har återskapats i 'Kingdom come: Deliverance 2'. 'Man måste alltid göra kompromisser, men det är smarta kompromisser som vi hoppas inte märks', säger Ondrej Bittner vid Warhorse. Pressbild. Foto: Warhorse

Medeltidsdramat "Kingdom come: Deliverance" startade som gräsrotsfinansierat projekt – och slutade med miljardförsäljning. Nu kommer uppföljaren som ett storbudgetspel. Det är dubbelt så stort, kanske ännu större, säger Tobias Stolz-Zwilling vid Warhorse Studios.

Ämne:

TT

Böhmen, tidigt 1400-tal. Det låter kanske inte som en självklar skådeplats för ett tv-spel. "Kingdom come: Deliverance" hoppade över monster och magi och lät i stället sin berättelse kretsa kring realism, riddare och en medeltida maktkamp.

Bakom spelet står tjeckiska Warhorse, och en gräsrotsfinansierad Kickstarterkampanj. Både den och själva släppet 2018 blev succéer och "Kingdom come" har sålt i 8 miljoner exemplar, trots vissa tillkortakommanden.

— Det var buggigt, trasigt och ofärdigt, säger Ondrej Bittner, speldesigner, och fortsätter:

— Men alla tänkte "de fixar det. Det är deras första spel."

Inte lika toleranta

Annons
Skjutvapen gör entré. Men de är i ärlighetens namn långsamma, svåra att träffa med och allmänt opraktiska. Pressbild.
Skjutvapen gör entré. Men de är i ärlighetens namn långsamma, svåra att träffa med och allmänt opraktiska. Pressbild.

När det nu är dags för uppföljaren har studion vuxit från omkring 40 anställda 2014, när Kickstarterkampjen sjösattes, till drygt 250. Dessutom har föregångarens framgångar finansierat uppföljaren, och man har en stor utgivare i Embracerägda Plaion (tidigare Koch Media).

— Vi förstår att folk inte kommer att vara lika toleranta den här gången, säger han.

För att göra det möjligt har utvecklarna ansträngt sig för att inte ta sig vatten över huvudet.

— Det är snarare en evolution än en revolution av det första spelet. Vi försöker inte göra något extremt annorlunda, utan försöker att få allt att kännas bättre, säger Tobias Stolz-Zwilling, pr-ansvarig.

Annons
Ondrej Bittner, senior speldesigner vid Warhorse Studios och Tobias Stolz-Zwilling, pr-ansvarig och ansiktet utåt för studion.
Ondrej Bittner, senior speldesigner vid Warhorse Studios och Tobias Stolz-Zwilling, pr-ansvarig och ansiktet utåt för studion.

Stor stad

Därmed inte sagt att spelet är litet. Två stora öppna världar har knåpats ihop.

— Det är inte bara ett stort landskap på fyra gånger fyra kilometer. Det har dessutom en stor stad, som är så tät att det nästan är som en tredje karta, säger Bittner.

Även denna gång tar spelaren kontrollen över smeden Henry, som klättrade på samhällsstegen i föregångaren.

— Nu handlar det om att faktiskt bli en hjälte, och att avsluta hans resa, säger Bittner.

Tidigt i processen spikade studion stora delar av innehållet i 'Kingdom come: Deliverance 2'. Fokus låg på att utveckla och polera – och att inte ta sig vatten över huvudet. Pressbild.
Tidigt i processen spikade studion stora delar av innehållet i "Kingdom come: Deliverance 2". Fokus låg på att utveckla och polera – och att inte ta sig vatten över huvudet. Pressbild.

Fakta: "Kingdome come: Deliverance 2"

"Kingdom come: Deliverance 2" är uppföljaren till 2018 års spel. Det rör sig om ett rollspel i förstapersonsvy som utspelas i en stor, öppen medeltida spelvärld.

Berättelsen handlar likt föregångaren om Henry, en smed på jakt efter att hämnas sina mördade föräldrar. Bakom spelet står tjeckiska Warhorse Studios.

Spelet släpptes den 4 februari till Playstation 5, pc och Xbox Series X/S och recensenterna är generellt nöjda, spelet har 88 av 100 på Metacritic, som samlar recensionsbetyg.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons