Föreställningen spelas nära publiken i ett scenrum som nu ligger ute till försäljning. Ska Elverket bli cykelbutik eller kanske gym? Dramaten sade upp kontraktet på grund av sänkta statliga anslag – final-"Hamlet" görs med tillägget "The death of theatre".
— Platserna för konst och kultur, för bearbetandet av existentiella eviga teman raderas bort. Det som var viktigt för fem år sedan, som demokrati, kan försvinna med ett swosch, konstaterar Dramatenchefen Mattias Andersson.
Utan att beskriva uppsättningen som en käftsmäll säger han:
— Det kommer att finnas ett väldigt tryck, en nerv och ett tryck som är akut. Det kommer vi att sträva efter.
Han gläds åt att ha fått "två superstarka skådespelare" i huvudrollerna. Gustav Lindh och Gizem Erdogan, nära vänner sedan scenskolan, är glada över att för första gången få spela tillsammans.
Splittring
Hamlet är närmast förlamad av sina privilegier, tycker Gustav Lindh, medan Gizem Erdogan med lätthet målar upp den splittring som Ofelia känner.
— Det pågår så mycket saker runt henne och inom henne, en förvirring i det här informationskaoset, i hur hon ska förhålla sig till Hamlet, sin bror, sin far, till kriget och till det som sker ute i världen.
Den klassiska Hamlet-dödskallen blir kvar i teaterns påse med fotorekvisita och ska heller inte användas på scenen.
— Ruttna likdelar snarare, säger Mattias Andersson som fick en uppenbarelse när han såg en fransk uppsättning av "Hamlet" som han inte gillade.

Ungt fokus
Plötsligt visste han hur han skulle göra sin första Shakespeareuppsättning.
— Jag vill ha fokus på de två unga, Hamlet och Ofelia. Det känns verkligen som att de är två unga människor i en förljugen värld som de ska orientera sig i, i stället för att bara drabbas av förlamning och tvivel.
"Slagget" och flera av sidokaraktärerna har Andersson rensat bort. Han ville skapa en koncentrerad och avskalad bearbetning där både kriget och samtidens pågående kaos kommer närmare, förklarar han.
— Och det starka trycket på unga människor i dag – "varför agerar du inte, varför handlar du inte, varför tar du inte ställning?" I en värld som så uppenbart och akut kallar på det.
Gustav Lindh hoppas fånga även en ung publik som söker kickar.
— Det är på liv och död, ur led är tiden, men vi ska också göra en jävla show, och jag ska försöka vrida ur mig själv som en trasa.
