Med en stor dos humor och satir har amerikanska Xboxägda Obsidian tagit sig an berättandet i ”The outer worlds 2”. Och det kan behövas då spelet målar upp en dyster framtidsvision i en fjärran galax där olika jätteföretag och fraktioner gnabbas om makt och politik. Någon använder sig av forskning som religion, en annan är auktoritär.
— Den gemensamma nämnaren mellan dem är att de kränker människor som saknar makt, men vi får chansen att se dem genom olika perspektiv, säger Brandon Adler, regissör.

”Allvarliga konsekvenser”
Likt 2019 års föregångare handlar det om att röra sig runt i den öppna världen, skjuta, smyga och bygga sin figur.
— Vi vill se till att spelare har val som får allvarliga konsekvenser på ett eller annat sätt. Man måste tänka på vad man gör eftersom världen kommer att svara på det, säger Adler.
Hur man väljer att spela är upp till en själv. Vill du skjuta ihjäl alla du stöter på – gör det.
— På andra sidan av spektrumet kan du försöka att samla människorna, och samarbeta med de olika fraktionerna för att bygga samförstånd och allianser mellan dem och ha så många som möjligt som stödjer dig i slutet, säger Matthew Singh.

Spel med brister
Vanligtvis i rollspel byggs rollfiguren starkare längs med spelets gång. Så även i ”The outher worlds 2". Men spelet jobbar också med brister. Det analyserar din stil, och märker den att du kryper runt mycket kan du erbjudas bristen ”dåliga knän”. Den gör att du rör dig snabbare, men varje gång du reser dig knäcker det ljudligt i knäna, så att fiender kan höra dig.
Stjäl du mycket kan du få kleptomani, som gör att du kan sälja föremål dyrare, nackdelen är att du plockar på dig saker per automatik – även i illa valda situationer. Vanligtvis är bristen ett val, men det finns också en annan variant och om du väljer den tvingas du att tacka ja till alla brister.
— Det kan skapa riktigt roliga och intressanta upplevelser och utmaningar om du vill spela på det sättet, säger Singh.





