Som nygift 80-åring drog sig Pablo Picasso tillbaka från glamouren och offentligheten till ett stort hus norr om Cannes.
Som konstnär stod han i zenit, konstaterar Jo Widoff. Han hade stuvat om konsthistorien för gott. Men i stället för att pensionera sig går Picasso in i en period av enorm produktivitet. Under sina sista 12 år gör han över 3 100 verk. Han målar med tidningspapper som palett, han tecknar, gör grafik och skulpturer, vissa i betong.
”Osammanhängande krumelurer av en förvirrad gammal gubbe i dödens väntrum”, sammanfattade hans vän, kritikern Douglas Cooper, den sista utställningen som blev postum.
Unga konstnärer som David Hockney såg i stället ett nytt måleri som i dag kanske är ännu mer uppskattat än den ”finsmakar-Picasso” som Moderna tidigare visat.
— Att måla så här är tufft, han är 80 år. Men han har också en enastående erfarenhet och kan tänja gränserna, säger Jo Widoff.
Det skvalar
Moderna i Stockholm inleder med ”Den kissande kvinnan” (La Pisseuse) från 1965. Könet är blottat och betraktaren kan nästan höra hur det skvalar från den barbröstade kvinnan på stranden.
— Han är väldigt inne på att förmedla kroppslighet, dofter och kritiserar Georges Braque: ”Man förstår hans konst som målningar, man kan inte känna att armhålan luktar svett” säger Picasso som ville att hans verk skulle förstås som kroppar.
Han fortsatte måla nakenstudier men hade sällan någon modell framför sig, berättar Jo Widoff. Det återkommande motivet med konstnären tillsammans med nakenmodellen i ateljén, beskriver hon som fiktion.
— Intressant i den här sena perioden är att kvinnorna ändå har ett slags pondus, även om de är nakna och fragmentiserade, medan männen och bilder av Picasso själv får rollen av att vara lite underliga. Jag hittar inget bättre ord än impotenta, säger Jo Widoff och visar några musketörliknande män på väggen mitt emot.
“Tuffa”
De översexualiserade kvinnokropparna återkommer genom hela hans konstnärskap konstaterar hon, och det finns verk där han går över gränsen.
— Men vi har inget sådant här.
Moderna har inte plockat bort nakenstudier från den version av utställningen som tidigare visats i Norge.
— Nej. Tvärtom faktiskt. Jag tror jättestarkt på transparens. Det är mer problematiskt när man försöker försköna. Det är ingen idé. Picasso är den han är.





