Ulla Winblad, nymf och sexsymbol i Bellmans epistlar men också en aktiv person i 1700-talets krogliv. Klas Östergren har skrivit librettot och Andrea Tarrodi komponerat musiken till föreställningen om henne som presenteras som ”en operakabaré”.
Skådespelarna Björn Kjellman och Hanna Dorsin gör rollerna som den äldre Carl Michael Bellman respektive Ulla Winblad, men sjunger inte opera.
— Vi kommer att få lite jazzigare grejer, säger Hanna Dorsin.
Historien handlar om hur Bellman mot slutet i sitt liv vill försonas med Ulla Winblad, eller Maja-Stina Kjellström som hon egentligen hette. Ulla Winblad var ett namn som hon tog sig själv. Genom Bellmans musik och fiktion blev hon besjungen men under sin samtid också beryktad.
— Hon blev väldigt skadad av det och ville ha upprättelse. Mot slutet av sitt liv söker han upp henne för att be om förlåtelse, hon säger nej tills hon till slut säger ja, säger Hanna Dorsin.
— Hon är inte alls ”liksom en herdinna”. Hon är en vanlig tjej som vill vara ifred.
Historien är samtidigt en berättelse om att vara kvinna på 1700-talet, menar Björn Kjellman.
— Det här är ett nytt fokus, säger han.
Förställningen får urpremiär 17 september 2026 som en del i Folkoperans 50-årsjubilem. Nora Nilsson ska regissera och i ensemblen finns även operasångare som Tessan-Maria Lehmussaari och Wiktor Sundqvist.




