Måndag 18 Okt
Stockholm

Squid Game släpptes på Netflix – då ökade skoföretagets försäljning med 7800 procent

"Squid Game" ser ut att bli Netflix mest tittade serie genom tiderna
"Squid Game" ser ut att bli Netflix mest tittade serie genom tiderna. Foto: Netflix

Squid Game har inte bara tagit streamingvärlden med storm – nu sticker siffrorna även i modebranschen. Inte minst på skofronten, där ett märke kunnat skatta sig riktigt lyckliga över Netflix-succén.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer

Den sydkoreanska serien "Squid Game" har tagit hela världen med storm sedan världspremiären den 17 september. 

I serien får man följa huvudkaraktären Seong Gi-hun – en mycket skuldsatt man som, tillsammans med omkring 450 andra personer i samma sits, blir tillfrågade om att medverka i ett spel. 

Deltagarna vet mycket lite om premisserna innan de tackar ja, utöver att det finns stora summor pengar att vinna. Pengar som kan lösa deras skulder, vilket i Gi-huns fall är högst avgörande för hans överlevnad. 

Men snabbt inser deltagarna att spelet de gett sig in på är både sjukt, skrämmande och ute efter att döda dem.

Har du sett seriens alla nio avsnitt? Missa inte Nyheter24:s artikel om alla gömda ledtrådar som avslöjade slutet – som du antagligen missade.

Succén gör avtryck på flera håll

Squid Game väntas bli Netflix mest tittade serie genom tiderna och de höga tittarsiffrorna har gett avtryck på flera håll.

Inte minst i klädesbranschen, där försäljningen av grön-vita träningsoveraller har fått sig ett rejält lyft sedan premiären.

Foto: Netflix
Foto: Netflix

Skorna i Squid Game

Men det längsta stråt har skomärket Vans dragit. 

Det är nämligen deras vita slip on-sko som deltagarna i Squid Game har på sig – och nu verkar hela världen vilja lägga vantarna på ett par. 

Sedan premiären den 17 september har försäljningen av de vita Vansen ökat med 7 800 procent hos återförsäljaren "Sole Supplier", enligt Variety.

Kommentera
Kopiera länk
Dela