Bawer Coskun, vd för Taxiförbundet, menar att förarbristen riskerar drabba samhällsviktiga funktioner.
Bawer Coskun, vd för Taxiförbundet, menar att förarbristen riskerar drabba samhällsviktiga funktioner. - Foto: Jens Reiterer/Arkivbild/TT

Taxibranschen skriker efter folk – vill rekrytera unga

Det råder en akut brist på taxiförare i landet, runt 7 000 taxiförare saknas för att behovet av körningar ska kunna täckas. Taxiförbundet vill sänka ålderskravet för taxiförarlegitimation så att man kan rekrytera fler unga förare.


Idag råder akut brist på taxichaufförer över hela landet och bristen beskrivs på vissa håll som extrem. Taxiförbundet har, på uppdrag av TV4, gjort en undersökning hos landets taxiföretag – där 85 procent av taxibranschens företag har svarat.

Enkäten visade att det saknas cirka 7 000 taxiförare, för att behovet av körningar i landet ska kunna täckas. Situationen är så akut att taxiförbundet tidigare benämnt det som "taxidöden".

Bristen uppges bero på att många taxiförare lämnat yrket under pandemin. Förarbristen är extra påtaglig i Värmland, Dalarna och Västerbotten.

– Förarbristen riskerar att drabba samhällsviktiga funktioner som skolskjutsar, färdtjänst och sjukresor. Men inte minst drabbar det privatpersoner som får svårt att få tag på en taxi, framförallt på mindre orter i landet, säger Bawer Coskun, vd på Taxiförbundet, till Nyheter24.

Taxiförbundet vill sänka ålderskravet

Taxiförbundet vill sänka ålderskravet för taxiförarlegitimation, som idag är 21 år, till 18 år för att man på så vis ska kunna rekrytera fler unga förare.

– Taxiförbundet har också framfört att nuvarande regel om att man ska ha haft körkort med B-behörighet i två år innan man kan ansöka om en Taxiförarlegitimation bör tas bort. Detta då inga liknande spärrar finns vad gäller förarbevis för buss eller lastbilstransporter, fortsätter Bawer Coskun.

Branschen lider av generationsskifte

Under pandemin minskade resandet och många taxiföretag tvingades säga upp eller minska på antalet anställda. Precis som för restaurangbranschen har taxibranschen haft svårt att rekrytera nya efter pandemin, då många förare har hittat andra vägar till sysselsättning.

– En viktig faktor är att hela branschen lider av det generationsskifte som nu pågår med många förare som närmar sig pensionsåldern, påfyllningen av yngre räcker inte till, säger Bawer Coskun.

"Här behöver branschen göra mer"

I Sverige finns det närmare 7 500 taxibolag, totalt har 75 892 personer taxiförarlegitimation. Men av dessa är knappt 10 procent kvinnor. Runt 7 000 taxiförare saknas för att behovet av körningar ska kunna täckas, enligt Taxiförbundet.

Den största andelen förare är födda på 60-talet följda av förare på 70-talet. En stor andel förare, 22 procent, närmar sig pension eller är redan där.

– Traditionellt är det män som kör taxi, men jobbet passar alla som är intresserade av att arbeta i ett serviceyrke. Många förare trivs med att det går att anpassa arbetstiderna så att det passar in i övriga livspusslet. Här behöver branschen göra mer för att visa att arbetet som förare också är ett arbete för kvinnor, avslutar Bawer Coskun.

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!