Taxiförare landet runt kämpar för att få sina röster hörda.
Taxiförare landet runt kämpar för att få sina röster hörda. - Foto: Privat/Stian Lysberg/TT

Taxiförarna har fått nog – går i strejk mot gigapparnas dåliga villkor

Under tisdagen går taxiförare runt om i landet "offline" i protest mot gigapparna Uber och Bolt. Förarna kräver bland annat högre ersättning och lägre avgifter.


Under tisdagen 10 januari ställer flera hundratals förare bilen i garaget i en protest mot företagen Uber och Bolt. Förarna vägrar att koppla upp sig mot tjänsterna under 24 timmar i hopp om att göra folk och kunder medvetna om den arbetssituation de befinner sig i.

Befinner du dig i centrala Stockholm eller Malmö är chansen stor att du hör en kör av tutande bilar som vägrar tystna för sina branschkollegor. 

Taxiförare tutar för fullt i protest

I en av bilarna som krypkör runt i Stockholm city sitter Cathrine Lind, "Taximammi", som tutat så mycket att tutan tystnat när Nyheter24 når henne för en lägesrapport.

– Äntligen händer det något! Uber och Bolt anser att de inte är arbetsgivare och vi vill bli betraktade som riktigare partner. Vi ställer upp med våra bilar och betalar våra avgifter men går själva igenom en kalldusch för att få ihop ekonomin.

När Uber fick reda på bojkotten bjöd de in representanter från Taxiunionen till förhandling, och det är utanför Ubers kontor i Stockholm som det i skrivande stund tutas för fullt.

Taxiunionen vill förhandla om priset

Demonstrationen kommer efter den nybildade taxiföreningen Taxiunionen som i november skickade ett kravbrev till Uber där de skriver att priserna måste höjas för att taxiförarna ska kunna fortsätta tjäna sitt levebröd som taxichaufför.

I dag kostar en resa i snitt 159 kronor om du bokar via taxiapparna medan samma resa hos Taxi Stockholm landar på 356 kronor. Appföretagen tar även själva mellan 20 och 25 procent av resorna, vilket Taxiunionen vill sänka till 15 procent.

– Uber vill få in mer bilar och att vi ska köra så många resor som möjligt. De bryr sig bara om att passagerarna är nöjda, men vi som kör då? Det är skrämmande när vi kämpar på med våra resor samtidigt som vi går minus på dem, säger Cathrine Lind och tillägger:

– De har ignorerat oss och är inte intresserade av att höja priserna, för då blir det kanske färre kunder.

Förare kör tolv timmar om dagen

Sedan Uber lanserades i Sverige 2014 har kunder kunnat åka taxi till en billigare peng genom att boka sina resor via en app. Förarna är egenföretagare och får kontakt med kunder genom Uber och den som kör taxi för Uber och Bolt blir inte anställd av företaget. Istället fungerar plattformen som en förmedling mellan förare och användare.

Det innebär bland annat att företagen inte behöver betala arbetsgivar- och sociala avgifter som försäkringar, sjukpenning eller pension. De kostnaderna ska täckas av chaufförerna själva eller av åkeriet de kör för.

– Jag har sagt att de personligen bör se de stackars förare som kör nästan alla dagar i veckan. Det finns förare som sitter bakom ratten i tolv timmar och kunder som frågar varför de är trötta. De är uppgivna och det här funkar inte längre!

"Varje missnöjd förare är en för mycket"

"Vi pratar med förare hela tiden, och tar alltid deras feedback på stort allvar. Vi tycker att varje missnöjd förare är en för mycket och därför har vi nyligen haft ett konstruktivt samtal med ett antal förare, som för några veckor sedan besökt oss för att lämna synpunkter, som vi tog vid igår då vi hade ett möte med ytterligare förare", skriver Ubers Nordenchef, Peter Löfstrand i ett mejl till Nyheter24.

Löfstrand skriver även att Ubers affärsmodell bygger på att deras app erbjuder antingen sina tjänster till resenärer via ett åkeri eller sitt eget taxibolag, vilket är en vanlig modell i hela den svenska taxibranschen.

"Förare som använder vår app är fria att bestämma om, när och hur länge de vill arbeta, och denna flexibilitet är den vanligaste anledningen till att förare väljer att tjäna via vår app. Uber tillämpar inga exklusivitetsavtal, vilket innebär att förare också är fria att samtidigt erbjuda resor via andra appar, via en taxicentral eller plocka upp resenärer på gatan", skriver Löfstrand och fortsätter:

"För oss är det viktigt att lyssna på alla förare som använder vår app – och det fortsätter vi att göra, bland annat genom en utökad satsning på feedbacksamtal under 2023. Detta är naturligtvis ett tillägg till de kanaler vi alltid har öppna för support och feedback, inklusive det personliga stödet som finns tillgängligt via vårt förarcenter. Feedback från förare har resulterat i flera förbättringar av appen och vi baserar ständigt utveckling av vår verksamhet på input från förare för att tillhandahålla en app som fungerar bra för alla som använder den."

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!