En ny granskning slår fast att marknadsföring av skönhetsingrepp kan bryta mot lagen
En ny granskning slår fast att marknadsföring av skönhetsingrepp kan bryta mot lagen - Foto: Stella Pictures

Konsumentverket: Reklam för skönhetsingrepp kan vara olagligt

Under onsdagen presenterade Konsumentverket resultatet av den granskning man genomfört där 50 svensk skönhetsklinikers marknadsföring synats. Resultatet visar att flera riskerar att bryta mot lagen.


Konsumentverket presenterade under onsdagen en granskning där 50 svenska kliniker och deras marknadsföring kring estetisk plastikkirurgi och estetiska injektionsbehandlingar gåtts igenom. 

Resultatet visar nu att flera företags marknadsföring riskerar att bryta mot svensk lagstiftning.

Marknadsförs i sociala medier

Man har där kommit fram till att det är vanligt förekommande att marknadsföring i sociala medier inte inkluderar information kring riskerna som ett ingrepp kan medföra. 

– Att utelämna viktig riskinformation i marknadsföring av skönhetsingrepp är vanligt förekommande. Vår uppfattning är att sådan marknadsföring bryter mot marknadsföringslagen, säger Maja Rogemyr, jurist vid Konsumentverket

Förbjudet att marknadsföra receptbelagda läkemedel

Elsa Willebrand, utredare på Läkemdelsverket, menar att det är problematiskt att det är så vanligt att ta del av reklam som strider mot specifika förbud. 

– Förbudet att rikta reklam för receptbelagda läkemedel, som botox, till allmänheten syftar till att värna folkhälsan genom att motverka felanvändning och överkonsumtion av dessa läkemedel.  Det är problematiskt att det är så vanligt med reklam som strider mot det förbudet, säger hon.

På Konsumentverkets hemsida skriver de att man nu kommer informera berörda företag och därefter sker en uppföljning. Om bristerna kvarstår kan tillsyn inledas.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!