Vitt snus ökar lavinartat hos unga tjejer
Vitt snus ökar lavinartat hos unga tjejer

Vitt snus gör fler tjejer beroende: "Ökar lavinartat"

Det har skett en dramatisk ökning av unga tjejer som snusar. Anledningen: Det nya vita snuset. "Det är ett jätteproblem", säger Helen Stjerna, generalsekreterare i A Non Smoking Generation.


För några år sedan kom en ny sorts snus – vit, liten till storleken och med fruktiga smaker. 

Tobaksbolagen marknadsförde den som ”tjejsnus” och många influensers och poddare gör reklam för dosorna.

Resultatet är en kolossal ökning av snusare, framför allt unga tjejer. 

Läs mer: Här är regionerna där det snusas mest i Sverige

Ökat med tio procentenheter

En undersökning visar att tolv procent av tjejerna i tvåan i gymnasiet snusar. 2018 var siffran endast två procent. 

– Det totala bruket ökar lavinartat. Väldigt många som aldrig skulle börjat med något, testar vita snus, säger Helen Stjerna till Nyheter24 och fortsätter: 

– Det ser vi jättetydligt i skolorna, att man testat de nya produkterna. Tjejerna tror att det är mindre farligt, och tänker att det är något som är gott och fräscht. 

Stjerna menar att få är medvetna om hälsoriskerna med nikotin. 

– Diabetes två, hjärt- och kärlsjukdomar, stroke, fosterskador och psykisk ohälsa. Listan är lång, säger hon. 

Helen Stjerna ser snustrenden som ett allvarligt problem.

"Det blev inte bra"

Hos snustillverkaren Swedish Match är man medveten om trenden.

– Vid lanseringen av vitt snus användes annonser via sociala medier men vi tycker inte att det blev bra. Vi har inom branschen kommit överens om hur vi ska förhålla oss till kommunikaton av de här produkterna framgent och rikta oss mot vuxna människor, säger Johan Wredberg som är kommunikationschef på Swedish Match med inriktning på tobaksprodukter till SVT.

Läs mer: Forskare utreder: Snus kan skydda mot corona

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!