Söndag 28 Nov
Stockholm

Hård kritik mot maskeraddräkten "Plastikopererad influencer"

plastikopereradinfluencer
Maskeraddräkten väcker nu starka reaktioner bland influencers. Foto: Stella Pictures och Buttericks

Spöke, djävul eller häxa. Vad man ska klä ut sig till på Halloween är ett dilemma många har inför kommande fester. Maskeradkedjan Buttericks säljer nu en något kontroversiell maskeraddräkt som de valt att döpa till "Plastikopererad influencer".

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer

Just nu flockas folk i butikerna för att komma på vad de ska klä ut sig till på Halloween. Likt varje år finns det en uppsjö av dräkter att välja mellan.

Men en maskeraddräkt har fått extra mycket uppmärksamhet. Den föreställer en kvinna, iförd blodiga bandage, fejkbröst och fejkrumpa och sprids nu i sociala medier. Det är Buttericks, som bland annat säljer fest- och skämtartiklar, som har tagit in den för försäljning.

Med maskeraddräkten tillkommer uppstoppad överdel och underdel. Foto: Buttericks

"Kanske vill du klä ut dig till en kändis som du tycker har gått för långt eller någon av den uppsko av influencers som på senare tid tillkommit med rabatter till operationsbordet", står det i beskrivningen på Buttericks hemsida.

– Den påtalar den sjuka modebranschen och hur långt vissa tjejer tvingas gå för att få den så kallade perfekta kroppen, säger Buttericks affärsutvecklingschef Stina Petrini till Nyheter24 om tanken bakom maskeraddräkten, och lägger till:

– Jag tycker att det är toppen att fokus läggs på det här så att vi kan prata om det.

"Förmedlar skuld och skam"

Men inte alla har tolkat den på samma sätt som de som säljer den. En av dem är influencern och tidigare Paradise Hotel-deltagaren Anna Pankova Täljeblad.

Anna Pankova Täljeblad. Foto: Stella Pictures

– Jag tycker att den förmedlar en väldigt skev bild, för jag tycker att den förmedlar skuld och skam mot plastikoperation generellt, men också mot yrket, att alla ska vara så, säger hon till TV4 och fortsätter:

– Man måste komma ihåg att den personen mår ju obviously inte bra, därför gör den något åt saken för att må bättre. Sitter vi här och förlöjligar det är det ju en käftsmäll för de människorna som går igenom den utmaningen.

Men det var inte dräktens avsikt, menar Petrini.

– Den här dräkten riktar sig till vuxna, och här vill vi ha ett sortiment som gör det möjligt att du kan välja att vara aktuell och ta i en fråga som är just aktuell, kvinnoidealen.

Buttericks affärsutvecklingschef Stina Petrini. Foto: Privat

Hon förklarar även att det genom åren ofta debatterats om huruvida utbudet vad gäller utklädnad för kvinnor ofta är väldigt lättklädda och "sexiga", och att "Plastikopererad influencer" opponerar sig mot den typen av ideal.

Men den här dräkten är också rätt lättklädd?

– Så är det alltid. Det här är en maskeraddräkt, trenden går helt åt hållet att välja mer aktuella dräkter.

– Jag tänker att den som köper dräkten opponerar sig mot de ideal som kvinnor står inför, avslutar Stina Petrini.

Kommentera
Kopiera länk
Dela