Annons

SAS-strejken över: "Det har varit tuffa tider"

Publicerad: 19 juli 2022, kl. 03:39
Uppdaterad: 19 juli 2022, kl. 09:19
Pressuppbåd vid Näringslivets hus i Stockholm, där SAS och pilotfacken förhandlade fram det nya avtalet i natt. Foto: TT

Piloterna och SAS har nått en överenskommelse om nya kollektivavtal som sträcker sig över fem och ett halvt år, bekräftar SAS och pilotfacken.Det betyder att strejken avslutas.

Ämne:

TT

Strax före klockan 03.30 i natt stod det klart att parterna nu är överens.

— Det har varit tuffa tider, men de är över nu. Och nu är vi väldigt glada över överenskommelsen och att alla har skrivit under den, säger vd Anko van der Werff till TT på tisdagsmorgonen.

SAS verksamhet har dragit i gång igen och förhoppningen är att dagens flighter ska kunna avgå som planerat.

— Jag mår jättedåligt över de senaste veckorna. Vi tycker att strejken var onödig och att vi hade kunnat lösa det här på ett annat sätt. Det har varit mycket skadligt för vårt företag och vi har förlorat väldigt mycket pengar, men framförallt har vi upprört många resenärer under processen, säger vd:n.

Även från fackligt håll är man nöjd med att strejken har blåsts av.

Annons

"Piloterna har säkrat viktiga genombrott. 450 piloter som sagts upp under coronapandemin har garanterats återanställning och pilotföreningarnas kollektivavtal kommer att gälla även i de nya bolagen SAS Connect och SAS Link", skriver pilotföreningen SAS Pilot Group (SPG) i ett pressmeddelande.

Beskedet välkomnas också av Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen och Svenska Flygbranschen.

"Att parterna nu nått en överenskommelse är en bra sak, den innebär slutet för en konflikt som inte varit positiv för någon inblandad", säger han i ett pressmeddelande.

Ordföranden för norska SAS pilotförbund, Roger Klokset, säger däremot till norska NRK att han är långt ifrån nöjd med överenskommelsen.

— Jag skulle kort sammanfatta det här avtalet med att SAS-piloterna har säkrat den skandinaviska modellen, men till ett väldigt högt pris, säger han till NRK och fortsätter:

Annons

— Vi har försämrat villkoren för våra medlemmar på, i stort sett, de flesta punkter.

SAS Vd Anko van der Werff i Näringslivets hus i Stockholm inför måndagens förhandling mellan SAS och pilotfacken.
SAS Vd Anko van der Werff i Näringslivets hus i Stockholm inför måndagens förhandling mellan SAS och pilotfacken.

Stora förluster

Enligt SAS har flygstoppet inneburit förluster på mellan 100–130 miljoner kronor per dag och påverkat uppemot 30 000 passagerare varje enskilt dygn.

TT: Hur kommer det sig att strejken höll i sig så pass länge?

Annons

— Det har ju varit en väldigt svår och komplicerad förhandlingsprocess, men för SAS del har det här handlat om bolagets överlevnad. För oss var det livsnödvändigt att vi fick avtal som fungerade och gjorde att vi kan bli konkurrenskraftiga i framtiden och att avtalen möjliggör för oss att ta in externt kapital, det är helt avgörande för vår framtid, säger Karin Nyman.

Enligt bolagets vd tjänar överenskommelsen båda parter väl. Att det nya kollektivavtalet sträcker sig över en period på fem och ett halvt år är särskilt positivt för SAS.

— För SAS möjliggör den de besparingar som ligger i linje med i vår omvandlingsprocess, säger van der Werff.

— Det ger oss väldigt mycket säkerhet. Internt och extern tror vi att det kommer att hjälpa oss att hitta en investerare.

Pilotstrejken är nu över och charterbolagen hoppas nu att flygtrafiken kan komma i gång så fort som möjligt. Bild på ett stillastående SAS-plan vid Köpenhamns flygplats på måndagen.
Pilotstrejken är nu över och charterbolagen hoppas nu att flygtrafiken kan komma i gång så fort som möjligt. Bild på ett stillastående SAS-plan vid Köpenhamns flygplats på måndagen.
Annons

Investerarsamtal återupptas

Den 5 juli meddelade SAS ledning att man skulle ansöka om konkursskydd i USA, ett så kallat Chapter 11-förfarande. Förfarandet innebär att SAS under en begränsad tid behöver omstrukturera sin ekonomi för att kunna betala av sina skulder.

Både den norska och den svenska staten har sagt nej till att skjuta till mer pengar i bolaget, men har gått med på att omvandla fordringar på SAS till aktier. Bara Danmark har gett okej till att ge SAS mer pengar.

Det som krävs nu är nya investerare, vilket också gjorde förhandlingarna mellan SAS och pilotfacken mycket tungrodda.

TT: Hur ser ni på chanserna att hitta investerare nu?

— Det är ingen överraskning att investerarna inte var så sugna på att föra de samtalen under strejken, säger Anko van der Werff.

— Det som händer nu är att jag kommer att återuppta samtalen med de potentiella investerarna.

Tidigare har SAS uppgett att bolaget behöver 9,5 miljarder kronor från investerare. Men under strejkveckorna har bolagets kassa gröpts ur ännu mer. Fram till torsdagen förra veckan hade strejken enligt SAS kostat bolaget mellan 1 och 1,3 miljarder kronor.

Fakta: Därför strejkade SAS-piloterna

Piloterna hos SAS hade sedan tidigare varslat om strejk från och med den 29 juni eftersom parterna inte har kunnat komma överens om ett nytt kollektivavtal.

Enligt Svensk pilotförening handlade strejken om att SAS inte har återanställt de 560 piloter som varslades under pandemin och att flygbolaget i stället använder sig av piloter från dotterbolagen SAS Link och SAS Connect, som fungerar som bemanningsbolag.

Pilotfacket anser att därmed SAS åsidosatt återanställningsrätten som finns i kollektivavtalet då flygbolaget har anställt ersättare i stället för tidigare medarbetare.

Förhandlingar mellan de svenska, norska och danska pilotföreningarna och SAS ledning inleddes i november förra året men parterna kunde inte nå en uppgörelse. Piloternas gamla kollektivavtal löpte ut i slutet på mars.

Den 9 juni lämnade pilotfacken in sitt strejkvarsel till Medlingsinstitutet. Medlingen påbörjades den 13 juni men avbröts den 4 juli när SAS-piloterna gav beskedet om att de skulle gå ut i strejk med omedelbar verkan.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons