Coops senaste reklam förvirrar.
Coops senaste reklam förvirrar. - Foto: Claudio Bresciani/Terje Pedersen/TT

Kunderna rasar på Coops reklam: ”Oroväckande”

För att hänga med i matpriskriget, gick Coop ut med kampanjen "Nu slopar vi momsen på frukt & grön – 12% sänkt pris". Men reklamen har både irriterat och förvirrat kunderna.


Förra veckan gick flera av de stora livsmedelskedjorna ut med att de sänker priserna på ett antal utvalda varor. Även Coop hakade på, och sänkte priset på frukt och grönt för alla medlemmar under en månad. 

Här kan du läsa om den hårda kritik som tidigare riktades mot Coops matpriser.

Coops kunder har varit positiva till erbjudandet, men desto mer tveksamma till att det marknadsförts som "Nu slopar vi momsen på frukt & grönt – 12 % sänkt pris".  

Skärmavbild: facebook.com/CoopSverige

Kritik mot Coops kampanj

Ett inlägg på Coops Facebook med reklamen har fått närmare 200 kommentarer, och många ifrågasätter både de matematiska kunskaperna och sättet butiken uttrycker sig. 

Att ta bort livsmedelsmomsen innebär nämligen inte en prissänkning på 12 procent, vilket många följare påpekat. 

"Det är lite oroväckande att ni på Coop inte kan er gymnasiematematik och att ni dessutom skyltar med det."

"Att slopa den 12% momsen är att inte sänka priset med 12%, dock. Så något är helt klart fel med matematiken i er kampanj."


"Det är väl rabatt?"

Andra ifrågasätter att Coop säger att de "slopar momsen".

"För att klargöra så är det väl rabatt och momsen som slopas egentligen?" 

"Blir vi alla skattesmitare"


Coop svarar på kritiken 

Markus Björling, pressekreterare Coop, svarar på kritiken i ett mejl till Nyheter24. 

"Vi har valt att uttrycka oss som att sänkningen motsvarar momsen för livsmedel för att förenkla kommunikationen och göra sänkningen relaterbar för våra kunder och medlemmar."  

Här kan du läsa om när kunderna rasade på Coops recept.