Coop kritiseras av kunderna
Coop kritiseras av kunderna - Foto: Claudio Bresciani/Janerik Henriksson/TT

Kundernas raseri mot Coop – bojkottar kedjan: "Gör som Lidl era giriga jävlar"

Den senaste tidens prisökningar har fått Coops kunder att ilskna till. I kommentarsfälten på flera av deras senaste inlägg uttrycker de sitt missnöje, och nu bemöter Coop kritiken i en kommentar till Nyheter24:
– Våra marginaler är bra mycket lägre än våra konkurrenters.


Tidigare i veckan publicerade Sydsvenskan en kartläggning som visar att Coop höjde sina priser flera veckor före konkurrenterna gjorde det, och innan de visste hur mycket leverantörerna skulle göra det.

I samma veva gick konkurrenten Lidl ut med nyheten att de sänker priset på över hundra varor från och med måndag 27 mars. De nya priserna gäller i minst två månader framåt, enligt ett pressmeddelande.

Kunderna är rasande på Coop: "Skämmes på er"

Nyheterna har fått missnöjda kunder att vallfärda till matjättens sociala medier. Under torsdagen var "Coop" även med på topp 10-listan över trendande ord på svenska Twitter.

Under flera inlägg på Coops Instagram och Facebook skriver flera kunder att de borde skämmas. Andra konstaterar att de från och med nu kommer handla på Lidl istället.

"Skämmes på er, matpriserna höjs till den grad att vanligt folk knappt har råd att handla i era butiker men ni gör rekordvinster och delar ut bonusar! Äckligt.... ÄCKLIGT är vad det är!", skriver en arg kund.

"Ni borde göra som Lidl era giriga jävlar", skriver en annan.

"Kommer hålla mig borta från Coop", skriver en tredje.

Foto: Instagram/Coop
Foto: Facebook/Coop

Det är inte bara Coops kunder som är missnöjda över den senaste tidens prisökningar. Även Willys har fått motta missnöje och kritik av kunderna.

Coops svar på kritiken: "Våra marginaler är bra mycket lägre än våra konkurrenters"

I en kommentar till Nyheter24 bemöter Coops pressekreterare Marcus Björling kritiken.

"Vi justerar våra priser när vi får prisjusteringar från leverantörerna. Vi ser flera råvaror som är på väg ned och förväntar oss prissänkningar från leverantörerna och vår bedömning är att vi kommer att se sänkta priser inom vissa kategorier framöver. Samtidigt som det pågår flera andra initiativ även så klart. Det är som vi sagt tidigare viktigt att alla led i livsmedelsbranschen tar ansvar i det här läget."

Enligt Björling skiljer sig Coop från konkurrenterna eftersom de är ett konsumentkooperativ, där vinsterna investeras i- och går tillbaka till de 3,8 miljoner medlemmarna.

"Vill vara tydliga med att våra marginaler är bra mycket lägre än våra konkurrenters och många andra livsmedelsföretag", säger Björling.

/