Ica sticker ut från konkurrenterna i hur man marknadsfört sina egna märkesvaror under 2023
Ica sticker ut från konkurrenterna i hur man marknadsfört sina egna märkesvaror under 2023 - Foto: Claudio Bresciani/Pontus Lundahl/TT

Icas drag i priskriget – ändrar sin reklam: ”Ersätts av…”

Under våren 2023 har Icas kampanjer på egna märkesvaror ökat mellan 50-200 procent, enligt en granskning av Dagligvarunytt. Det riskerar att påverka de andra varumärkenas försäljning negativt, som betalar för sina platser i reklambladen och nu blir "utkastade".


De första månaderna på 2023 har präglats av ett priskrig mellan landets matjättar. Lidl var först ut med att sänka priserna på utvalda varor i mars, och kort senare fattade bland annat Ica ett liknande beslut.

Skulden för de höjda matpriserna har man i hög utsträckning lagt på leverantörsledet.

– Vi har haft kraftigt ökade kostnader i leverantörsledet som vi inte kompenserat oss för, sa Axfoods vd Klas Balkow till TT efter ett möte finansminister Elisabeth Svantesson (M) i mars.

– Det här är en fråga för hela branschen, inte minst för leverantörerna och producenterna, och vi tillsammans, instämde Icas vd Nina Jönsson

Icas stora köttmiss – ertappades av kunden: "Bluff"

Nya trenden i dagligvaruhandeln under våren 2023

Men att inflationen har fått matjättarna att tänka om, det framgår i en ny granskning av Dagligvarunytt. De har tagit del av den senaste tidens reklamblad, som tydligt visar att det totala antalet priskampanjer har ökat kraftigt. 

Störst är ökningen bland priskampanjerna som marknadsför de egna märkesvarorna.

Ica sticker ut - marknadsför egna varor mest

I den totala dagligvarubranschen har kampanjer på de egna märkesvarorna ökat med 14,5 procent under vecka 1-15 2022, jämfört med samma tidsperiod förra året.

Men desto större är skillnaden inom Ica, vars kampanjer som marknadsför egna märkesvaror har ökat med 51,6 procent under våren. Allra störst är ökningen inom Ica Kvantum, på hela 205 procent.

– Motsvarande förändring syns inte alls i samma utsträckning hos de andra kedjorna, säger Daniel Linde, senior advisor på Tjek som utvecklat appen E-reklamblad, till Dagligvarunytt.

"Finns mindre utrymme för andra varumärken"

På ett år har antalet kampanjer hos Ica som lyfter egna märken ökat från 20 till 30 procent. Det är ganska mycket, menar Linde:

– För det innebär ju samtidigt att det finns mindre utrymme för andra varumärken. De köper ju sin plats och blir i praktiken utkastade från reklambladen och ersätts av kedjans egna varumärken, säger han till Dagligvarunytt.

Tidningen har även varit i kontakt med en Ica Kvantum-handlare i Växjö, som vittnar om att de egna märkesvarorna fått bättre exponering även i de fysiska butikerna. De har placerats på gavlar och i korgar vid hyllorna, vilket beskrivs som "första parkett".

– EMV (Egna märkesvaror, reds anm) säljer mer och det beror på två saker. Vi lyfter fram EMV-varor på bättre plats i butiken och fler kunder än tidigare jagar produkter till lägre pris, säger han till Dagligvarunytt.

Pengaregn över Willys – redovisar succésiffror i inflationen: "Uppskattas av våra kunder"

/
Ica