Willys omsatte över 11 000 miljoner kronor det senaste kvartalet.
Willys omsatte över 11 000 miljoner kronor det senaste kvartalet. - Foto: Claudio Bresciani/TT

Willys utklassar konkurrenterna – så stor är lågpriskedjans omsättning

Dagligvarukedjan Willys jublar över sin vinstökning. Med ökade matpriser har lågprisbutiken blivit en större spelare på marknaden.


De stigande matpriserna har fått många konsumenter att lägga om sina köpvanor och vända blicken mot lågpriskedjor. Willys siffror visar en tydlig trend och ökad omsättning.

Axfood står som ägare bakom både Willys och Hemköp som båda har ökat sin försäljning från förra året.

– Genom ökad kundtillströmning och högre volymer upprätthöll vi en mycket hög tillväxt, säger vd Klas Balkow i en intervju med Dagligvarunytt.

Willys hade en ökning på 19,8 procent från föregående år, medan Hemköp ökade med 11,9 procent. Axfoods vd tror att detta bland annat beror på att det har blivit viktigare för kunden med låga priser.

– Det är tydligt att vi med våra olika koncept står starka i en marknad där prisvärde blivit allt viktigare, säger Klas Balkow.

Willys ökar mer än konkurrenterna

I jämförelse med resten av branschen som hade en ökning på 9,3 procent hade Willys under samma period en ökning på 16,6 procent.

– Kvartalet har präglats av ett stort fokus på prisvärde och en ökad aktivitetsnivå på marknaden. I detta marknadsklimat bibehåller Axfood momentum med en detaljhandelstillväxt som var hela 17 procent under andra kvartalet, att jämföra med marknadens nio procent, säger Klas Balkow till Dagligvarunytt.

Enligt honom har Willys lojalitetsprogram haft en kraftig ökning och dubblats under det senaste kvartalet. Något som ser ut att ha lockat kunder till lågpriskedjan verkar vara att kunder inte märkt av en lika drastisk prisökning under inflationen. Trots ökade utgifter för butikskedjan och stigande inköpspriser säger vd:n Klas Balkow att man har hållit tillbaka:

– Den betydande kundtillströmningen och höga tillväxttakten stärkte Axfoods rörelseresultat, trots ett högt kampanjtryck på marknaden och att vi inte fullt ut fört vidare leverantörernas prishöjningar till konsument.

/
/