Nya siffror för bilförsäljningen har presenterats. Arkivbild.
Nya siffror för bilförsäljningen har presenterats. Arkivbild. - Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Billigare soppa pressar elbilsförsäljning

Lågkonjunkturen slår nu hårt mot bilförsäljningen. 2024 förväntas bli det sämsta året sedan finanskrisen 2008–09. Elbilarna ser ut att åka på en extra hård smäll. Ett oroande trendbrott, säger Mobility Swedens chefsekonom Sofia Linder.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev

Bedömningen görs av branschorganisationen Mobility Sweden som spår en nyregistrering av 240 000 personbilar under innevarande år. Det är en minskning med 17 procent jämfört med 2023 och den lägsta nivån sedan finanskrisen slog till.

Prognosen baseras på en historiskt låg orderingång under det senaste året och minskade orderböcker, något som med eftersläpning kommer att slå på nyregistreringarna i år, enligt Mobility Sweden.

Många tvekar

Lågkonjunkturen parat med de höga räntorna får köpare att avvakta med investeringsbeslut av ny bil.

— Framför allt är det privatpersoner som tvekar, säger Mobility Swedens vd Mattias Bergman.

Branschorganisationen konstaterar att utvecklingen framförallt kommer att slå mot elbilsmarknaden. Andelen elbilar bedöms minska och landa på 35 procent 2024, från 39 procent 2023.

— Elektrifieringen kommer att stanna upp, säger Sofia Linder.

Orderböckerna för elbilar ligger i december nu andelsmässigt på 25 procent. För ett år sedan var den andelen 50 procent.

Utebliven klimatbonus påverkar

Den borttagna klimatbonusen har haft stor effekt på att andelen elbilar nu minskar, enligt Mattias Bergman och pekar på egna undersökningar där det höga inköpspriset är den avgörande faktorn till att skjuta upp bytet till en elbil. Laddinfrastrukturen upplevs däremot som ett allt mindre problem.

Att drivmedelspriserna föll kraftigt vid årsskiftet, som en följd av den kapade reduktionsplikten, kommer också att bidra till att elektrifieringen stannar upp, enligt Mattias Bergman.

— Då behåller man sin gamla bil, säger han, vilket enligt honom i förlängningen blir en fattigdomsfälla eftersom det är billigare att tanka el.

Tesla i topp

För 2023 skedde en registrering av drygt 289 000 personbilar, en svag ökning med 0,5 procent jämfört med 2022.

I topp ligger Tesla med 16 412 nyregistreringar av Model Y för helåret 2023. Den pågående strejken mot bilföretaget kan dock haft en viss mindre effekt, även om branschorganisationen tror att den är marginell. I december 2023 hade Tesla 5,9 procents marknadsandel (avseende de mest sålda modellerna Y och 3), det kan jämföras med 6,7 procent under helåret 2023.

Efter Teslas Model Y följer Volvo med XC40 respektive XC60 som de mest sålda bilarna under 2023.

TT
stats