Svenskt lösgodis fortsätter att förbrylla och fascinera amerikaner. Redan i februari började amerikaner efterfråga lösgodis och tog efter lördagsgodiset, det vill säga rutinen att bara äta godis på lördagar, något amerikanerna kallade en "nationell ritual" i Sverige.
Nu verkar det som om lösgodiset i USA inte räcker till.
Amerikaner flyger till Sverige för lösgodis
På plattformen Tiktok är det flera amerikaner som lägger upp sina flygresor till Sverige, i syfte att få tag i lösgodis. Trenden har blivit så pass utbredd att en godisaffär i centrala Stockholm vittnar om turister som frågar efter en särskild sorts godis, nämligen Bubs.
– Folk ringer till butiken nästan varje dag och frågar om vi har det inne just nu, säger en av butikssäljarna, till Expressen.
Bubs skapar kundanstormning – både i Sverige och USA
Bubs har inte bara sett succé i USA, utan även hemma i Sverige. Under 2023 hade godissorten en tillväxt på nästan 50 procent, enligt Joanna Mossberg, kommunikationschef på Orkla som äger Bubs.

– Det är enormt roligt att svenskt godis i allmänhet, och just Bubs i synnerhet, är så enormt populärt. Förra året hade Bubs en tillväxt på 50 procent, så efterfrågan var stor redan före #swedishcandy-trenden, sa hon i en tidigare intervju med Nyheter24.
Svenska försäljaren: "Det är helt galet"
Adrian Sjöqvist som äger butiken Kandyz i Bromma berättar om trycket från amerikanerna.

– Det är helt galet, man märker verkligen att det är en hajp. Just nu är det framför allt Bubs och den så kallade ”Dubaichokladen”, som efterfrågas, säger Sjöqvist i en intervju med Expressen.
30 kilo Bubs-godis på en dag
Under en vanlig lördag brukade butiken sälja sex kilo av godissorten Bubs. Nu kan det gå åt hela 30 kilo av godiset på en lördag.
– Jag försöker att hålla koll på vad som kommer trenda härnäst, så att jag hinner fylla på lagret ordentligt. Det svänger fort, säger han till tidningen.