Så påverkar Elon Musk det svenskarna tycker om Tesla
Elon Musk har skadat svenskarnas förtroende för biltillverkaren Tesla, visar en färsk undersökning från Novus. Tesla dras med i den enorma, negativa rapporteringen runt Musk, säger Ieva Englund på Novus.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
63 procent svarade att de är negativt inställda.
22 procent svarade att de är neutralt inställda.
11 procent svarade att de är positivt inställda.
Källa: Novus
Företaget har låtit drygt 1 000 personer svara på hur de ser på Elon Musk och elbilsjätten Tesla, där han är störste ägare, och jämfört med en tidigare undersökning från januari – och resultatet är tydligt:
Musks omtalade gest från scenen under Donald Trumps installationsceremoni har fått svenskarna att omvärdera sin bild av Tesla.
MISSA INTE:
Radar ska sänka hastigheten vid vägarbeten
Förslaget: Miljözon i hela Stockholms innerstad
Många har en negativ bild
Andelen som har positiv inställning till Tesla sjönk med 8 procentenheter till 11 procent, och andelen som har negativ inställning till bilmärket ökade med hela 16 procentenheter. 63 procent av svenskarna har numera en negativ bild av Tesla.
Den största negativa attitydförändringen har skett bland unga (18–34 år) och bland yngre medelålders (35–49 år).
— Det är bör vara väldigt viktiga målgrupper för Tesla, så på så sätt är det väldigt synd för varumärket, säger Ieva Englund, varumärkesexpert och affärsrådgivare på Novus, till TT.
MISSA INTE:
Statistik om rattfylla: Då åker flest fast
Hotet mot fri fart på Autobahn – riskerar att försvinna
Varumärket tar mycket stryk
— Varumärket Tesla tar på sig en oproportionerligt stor del av de negativa associationerna, trots att kritiken primärt riktas mot Elon Musk.
I data från Retriever ser vi att i en tredjedel av alla artiklarna om honom nämns även Tesla, vilket är anmärkningsvärt, fortsätter hon.
I två år i rad har Tesla Model Y varit Sveriges mest sålda bil – men frågan är om kontroverserna runt Elon Musk gör att märket petas ned från tronen.
— Man brukar säga att ett stort förtroendetapp för ett varumärke påverkar affären, men det beror på hur detta hanteras nu, säger Ieva Englund.