Nyheter24
Annons

Silverrävens dröm: Glida i en cabriolet

Publicerad: 2 aug. 2025, kl. 13:20
Greger Jansson är ordförande i klubben Miata Club of Sweden. Här kör han sin Mazda MX-5 Miata. Foto: Hanna Brunlöf /TT

Vind i håret och lindblomsdoft i näsan – någonstans i oss alla finns kanske en dröm om att glida fram i en cabriolet. Särskilt silverrävarna suktar efter nedcabbat och i en del av Sverige är de taklösa fordonen extra populära.

Ämne:

Sverige

75-årige Greger Jansson bor i Lerum. Han har en cabriolet sedan tio år tillbaka, och älskar att köra längs slingrande kustvägar i Bohuslän, Dalsland eller Skåne.

— Det är närheten till naturen. Det är underbart, säger han.

Han är ordförande i Svenska Miataklubben som samlar dem som äger den vanligaste cabrioletmodellen i Sverige, Mazda Mx-5.

Äldre män

— Vi har 2 600 medlemmar i hela Sverige. Medelåldern är mellan 65 och 67 år, det är då man har det traditionella familjelivet bakom sig, säger han.

Annons

Om någon skulle få för sig att koppla ihop cab-åkande med män, och då äldre silverrävar, så är det huvudet på spiken, bekräftar han.

— Jo, så är det. Det är mest män som är medlemmar, men det finns några kvinnor också.

Cabben är företrädesvis en manlig dröm. Många av cab-åkarna har haft motorcykel, berättar Greger Jansson. När de blivit ”russinbikers” vill de fortfarande känna på fartvinden, men byter ut den mer riskfyllda mc:n mot ett åk på fyra hjul.

— För mig är det ett motorintresse sedan tonårstiden som är grunden.

Han berättar att Mazda, som han har, är världens mest sålda cabriolet. Det finns 1,2 miljoner i världen och den är lite av en folkcab.

Annons

— Det är en relativt billig cabriolet, en begagnad kostar runt 100 000 och en ny 400 000. Det finns betydligt dyrare sportbilar som kostar flera miljoner.

Mest sörlänningar

Men så tjusiga bilar är det svårt att få användning för i vårt kalla och regniga land. Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvd Bil, berättar att cabbarna mest säljs till sörlänningar. Rika sådana, för cabrioleten är inget man använder för att handla eller köra återvinningssopor med.

— Nej, det är en andra eller tredje bil. Den är inget för praktiska behov, säger Daniel Odsberg.

Greger Jansson i sin lilla cab.
Greger Jansson i sin lilla cab.

Men cab-drömmen kan bli svårare att förverkliga framöver. Det tillverkas inte så mycket cabrioleter längre, bara en handfull märken finns som cabbar.

— Hela fordonsmarknaden är helt inriktad på omställning till eldrivet, säger Daniel Odsberg.

De två egenskaperna går i och för sig att kombinera. Exempelvis har det omstartade gamla märket MG, numera Kina-ägt, lanserat elcabben Cyberster.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons