I dag producerar Lyten främst litiumsvavelbatterier i Silicon Valley till drönare och försvarsindustrin. Northvolt å sin sida producerade litiumjonbatterier som finns i mobiltelefoner, laptops och elbilar.
— Så litiumsvavel i jämförelse, det är en pyttemarknad, säger Daniel Brandell, professor i materialkemi vid Uppsala universitet.
Han har forskat på litiumsvavelbatterier i snart 15 år.
— Det stora intresset och hajpen, när man trodde att det här skulle kunna bli någonting, var till för 10 år sedan.
Kort livslängd
Intresset för batteritekniken i vägfordon har varit svalt, sedan man insåg begränsningarna, menar Brandell. Det största problemet med litiumsvavelbatterier jämfört med litiumjonbatterier är den mycket kortare livslängden. Det andra problemet är säkerheten. Vid en olycka kan en explosion inträffa, eftersom metallfilmen i batteriet är väldigt reaktiv.
Men det finns också fördelar. Batterierna innehåller mer hållbara och billigare ämnen. Den lätta vikten är en den största fördelen – och viktigt för flygfarkoster. På grund av säkerhetsaspekterna lämpar det sig dock inte för vanliga flygplan, menar Branell.
— Just när det gäller obemannade flygfarkoster, då är litiumsvavelteknologin inte alls ett dåligt alternativ.
Lyten hoppas att köpet ska intressera den europeiska bilindustrin, och enligt vd Dan Cook förs sedan tidigare samtal med de stora biltillverkarna i Europa. Hur troligt är det?
— Det känns väldigt mycket mindre troligt eftersom batterierna har så pass mycket kortare livslängd. Redan i dag skulle vi behöva få upp livslängden på litiumjonbatteri. Att då byta till en batterikemi som har sämre livslängd, det tycker inte jag framstår som särskilt realistiskt.
"Crème de la crème"
Enligt Brandell var de batterier Northvolt tillverkade ”väldigt bra”, med särskild anpassning för tyngre fordon. Han kallar dem för litiumjonbatteriernas "crème de la crème".
Därför tror han att Lyten till en början kommer att fortsätta tillverka just sådana, vilket skulle vara smart ur en affärssynpunkt. Att börja tillverka litiumsvavelbatterier kräver dessutom en annan typ av produktion.
— Sedan tänker man sig väl att man på lite längre sikt försöker också styra om produktion mot det som är ens kärnteknologi, det vill säga litiumsvavel, säger Brandell.
