Nyheter24
Annons

Blind box framgångsrik affärsidé - grisen i säcken

Publicerad: 13 sep. 2025, kl. 07:16
Blind boxar i Tysklands första Pop Mart-butik. Företaget är mest känt för de populära Labubu-dockorna. Arkivbild. Foto: Markus Schreiber/AP

Ett kittlande spänningsmoment eller farligt nära spelmissbruk? Allt fler saker säljs i så kallade ”blind boxes” – förpackningar där man inte är säker på vad som finns i.

Fenomenet i sig är inte nytt. Flera generationer har köpt samlarkort utan att veta vilka fotbollsspelare eller Pokémon-figurer som döljer sig i förpackningen. I dag säljs både kläder och godis i hemliga lådor, men mest uppmärksammade är kanske samlarleksaker som Labubu, Smiski, Skullpanda och Sonny Angel.

— Det bygger på ett överraskningsmoment förstås. Utöver köpet blir uppackningen en upplevelse i sig, säger Magdalena Petersson McIntyre, lektor i modevetenskap på Lunds universitet, som forskat på förpackningar.

Spänningsmoment

Hon ser att blind boxarna vuxit sig stora med hjälp av så kallade unboxing-videor – filmklipp där en person packar upp saker som köpts. Det är något som funnits i flera år, även med produkter där innehållet inte är hemligt. Men att öppna en låda där man inte vet vad som finns i skapar ytterligare ett spänningsmoment.

— Själva öppningen blir ännu mer till en upplevelse när det kan delas med många människor via sociala medier.

Annons

Det lockar också till nya köp – och många nya köp. 2019 gav Pop Mart, företaget bakom bland annat Labubu, marknadsundersökningsföretaget Frost & Sullivan i uppdrag att göra en undersökning bland mer än 1 000 konsumenter. Den visade att runt 70 procent av dem som köper samlarleksaker skulle köpa blind boxar tre gånger eller mer för att få den figur de ville ha.

Kritiker varnar för att den lotteriliknande försäljningen lockar till att köpa mer på ett sätt som kan liknas vid spelmissbruk.

Allvarligt fenomen

Johanna Hållén, generalsekreterare för Sveriges konsumenter, tycker att blind boxarnas framväxt är oroande.

— Jag tycker att själva fenomenet är allvarligt och det är bekymmersamt att det har blivit så vanligt och att det handlar om så stora pengar.

Även om samlarfigurerna riktar sig till en vuxen kundkrets är det många barn som också vill ha dem. Sveriges konsumenter efterlyser ett tydligare regelverk.

— Marknadsföringen är mycket mer aggressiv i dag. Nu översköljs barn av reklam och marknadsföring överallt i samhället och är betydligt mer oskyddade. Därför måste man ju vara extra försiktig och öka konsumentskyddet. Det behöver ses över för att skydda barn.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons