Nyheter24
Annons

Varning för nya bluff-sms – utger sig för att vara storbank

Publicerad: 22 okt. 2025, kl. 08:42
Uppdaterad: 22 okt. 2025, kl. 08:44
Mobil, mynt i handen och kvinna.
Nya bluff-meddelanden florerar. Foto: Anders Wiklund/TT, Henrik Montgomery/TT & Stella Pictures
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Mellan januari till juni 2025 anmäldes hela 116 046 bedrägeribrott till polisen. Det var då en ökning med tre procent jämfört med samma period förra året. Brottsförebyggande rådets halvårsstatistik visar att antalet anmälda brott minskade totalt sett med fem procent under samma period – det gör alltså att bedrägerier sticker ut rejält i brottsstatistiken.

En glädjande nyhet är dock att polisen sett en nedåtgående trend när det kommer till bedragarnas kassaflöden. 2024 minskade nämligen brottsvinsterna och den nedåtgående trenden har fortsatt under 2025, rapporterar Finance Sweden.

Avanza varnade för investeringsbedrägeri

I takt med utvecklingen är det inte ovanligt att företag, banker och myndigheter riktar sig till allmänheten med varningar för nya sluga bedrägeriförsök. Häromdagen kunde Nyheter24 rapportera om nätbanken Avanza och deras varning för så kallade ”pump and dump”-bedrägerier som ökat den senaste tiden.

Foto: Caisa Rasmussen/TT
Foto: Caisa Rasmussen/TT

Länsförsäkringars namn utnyttjas – får du sms kan det vara bedrägeri

Nu har ytterligare en bank, tillika försäkringsbolag, riktat en skarp varning till kunder och allmänhet. Det gäller Länsförsäkringar som via den egna hemsidan publicerat en varningstext som lyder:

Annons

"Viktigt meddelande! Just nu cirkulerar falska sms som ser ut att komma från Länsförsäkringar".

Foto: Skärmavbild Länsförsäkringar.se
Foto: Skärmavbild Länsförsäkringar.se

Så skyddar du dig mot bedragaren: "Tänk på att vi aldrig..."

I och med att bluffmakarna försöker få dig att tro att du blir kontaktad av Länsförsäkringar delar företaget tips på hur du bäst skyddar dig.

Annons

”Bedrägerier har tyvärr blivit allt vanligare. Bedragarna är skickliga på att hitta sätt att lura till sig pengar och alla kan bli utsatta. Vi arbetar aktivt med att skydda dina tillgångar och minska risken för att du ska bli utsatt för bedrägerier. Men det är även viktigt att du själv är vaksam”, skriver de på hemsidan.

Om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeri ska du kontakta telefonbanken direkt, polisanmäla genom att ringa 114 14. Därtill bör du ta hjälp och stöd av anhöriga. Du kan kontakta brottsofferjouren eller liknande organisationer, tipsar Länsförsäkringar om.

”Tänk på att vi aldrig tar direktkontakt med dig via telefon, chatt, Facebook, sms eller e-post och uppmanar dig att använda din bankdosa eller BankID”.

Foto: Magnus Lejhall/TT
Foto: Magnus Lejhall/TT

Skydda dig mot bedragaren – så gör du

Finansinspektionens varningslista redogör för vilka varningar som utfärdats gentemot aktörer som ägnar sig åt bedräglig verksamhet.

Du som konsument behöver dock alltid vara medveten om att bedragare snabbt kan byta namn och kalla sig för något annat, för att på så sätt gå under radarn tills de upptäcks på nytt.

  • Lämna aldrig ut dina kortuppgifter eller personlig information.
  • Ha unika lösenord till inlogg på viktiga tjänster, exempelvis mejlen, banken etc.
  • Låt aldrig någon fjärrstyrs din dator eller telefon.

Finansinspektionens tipsar om sju punkter för dig att ha koll på, för att på så sätt undvika att utsättas för bedrägeri:

  1. Kom alltid ihåg att snabba och enkla investeringar inte existerar.
  2. Var skeptisk om du blir kontaktad.
  3. Skydda ditt BankID.
  4. Kontrollera om företag har rätt tillstånd.
  5. Var uppmärksam i sociala medier, bluff-annonser förekommer.
  6. Betala aldrig avgifter på förhand när du lånar pengar.
  7. Var extra vaksam om du redan blivit lurad tidigare.

Källa: Polisen & Finansinspektionen


Kommentarer

Annons
Annons
Annons