Företaget uppger att det totala antalet butiker kommer att minska med 1 procent under 2025. Det innebär att det därefter kommer att finnas totalt 18 300 butiker i USA och Kanada.
Åtgärderna är en del av en intensifierad omställningsplan igångsatt av den nytillträdda vd:n Brian Niccol.
Starbucks har genomfört en översyn av sina kaféer och pekat ut ett antal där man inte ser möjlighet att nå lönsamhet och som därför ska stängas. Fokus ska i stället läggas på de som motsvarar Niccols vision om kaféer som är mer inbjudande att besöka. Sådant som fler eluttag och fler sittplatser ska locka fler kunder.
”De första resultaten från kaféförbättringarna visar att kunderna besöker butikerna oftare, stannar längre och ger positiv feedback”, skrev Niccol i ett brev till de anställda på torsdagen.
Brian Niccol, som tog över rodret för ett år sedan, försöker vända utvecklingen för kaffekedjan efter sex kvartal i rad med minskad försäljning.