— För oss är det en prioriterad fråga eftersom att konsekvenserna för de individer som står utan ett betalkonto blir enormt svåra i dagens digitala samhälle, säger Mithra Sundberg, avdelningschef för Betaltillsyn på FI.
Finansinspektionen har tittat närmare på hur de svenska storbankerna Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank under 2023 och 2024 jobbat för att säkra rätten till betalkonto. Enligt Finansinspektionen har storbankerna förbättrat sitt arbete under den perioden.
— Det finns mer att göra även om vi ser att bankerna har förbättrat arbetet under den här tiden. De behöver pröva varje enskilt fall, inte ta beslut på mer generella antaganden.
Redan före analysen framförde Finansinspektionen att det skulle kunna vara aktuellt med lagkrav för att säkra att bankerna jobbar med frågan. Myndigheten vill se lagkrav på att bankerna prövar alternativa åtgärder till att neka betalkonto. De vill även se lagkrav på att beslut ska dokumenteras.
— Vi har framfört det här tidigare också men det har bekräftats i den analys vi har gjort nu.