För tredje året i rad höjer Vattenfall elnätspriserna nästa år med tvåsiffriga procentbelopp. Och de är långt ifrån ensamma. Snitthöjningen bland alla bolag runt om i landet var i år drygt tio procent, enligt Nils Holgersson-gruppen som gör mätningarna.
Myndigheten, Energimarknadsinspektionen (EI), som ska försöka bromsa monopolföretagens prishöjningar, kallar bolagens påslag för ”överkompensation”.
Vinster och investeringar
TT har gått igenom de tre jättarna, Vattenfall, Ellevio och Eon, plus några ytterligare elnätsbolags årsredovisningar för de senaste åren. Det handlar om mångmiljardvinster, varav mycket går tillbaka till investeringar. Men det finns också utrymme för miljardbelopp till ägarna i form av höga räntor på aktielån, koncernbidrag och utdelning.
Enligt Erik Lundin, forskare på Institutet för näringslivsforskning, finns flera delar i regelverket som tydligt visar på en överkompensation som inte hade kunnat ske på en konkurrensutsatt marknad. Han pekar bland annat på stora köpesummor när bolag byter ägare, vilket indikerar den goda lönsamheten. Exempelvis betalade Ellevio finländska Fortum cirka 70 000 kronor per kund vid övertagandet 2015, enligt Lundin.

Lars Bergman, professor emeritus vid Handelshögskolan, vill inte kalla det överkompensation eftersom bolagen följer reglerna. Men han konstaterar att de tjänat bra med pengar de senaste åren.
Fel anledning
— Men de tjänar mycket pengar av fel anledning, säger han och fortsätter:
— De vinner inte så mycket på att investera i nytt men de vinner väldigt mycket på att gamla anläggningar värderas upp. Det finns verkligen skäl att ändra på det där.
Nya regler är på gång som väntas bromsa prishöjningarna, men först efter 2028. Även 2027 lär det bli höga prisökningar, tror Energimarknadsinspektionen.
Inte orimlig
Ellevio, precis som de flesta andra elnätsbolagen, pekar på att branschen är inne i en investeringspuckel. Till stora delar går vinsterna tillbaka i verksamheten, enligt David Bjurhall, ansvarig för prisfrågor. Under flera år fick ägarna ingenting av överskottet, däremellan några miljarder.
— Men över tid, inte orimligt, tycker han.
Och även om Ellevio säger sig inte ha höjt sina avgifter mot kunderna mer än inflationen (bolaget har också lägre priser än snittet bland elnätsbolagen), så finns ett problem i branschen, med tanke på den nu aktuella debatten.
— Vi måste tänka om, säger Bjurhall.




