Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Black Week börjar om

 
Dagar
 
Timmar
 
Minuter
 
Sekunder

Psykologen: Så gör du för att bli mindre svartsjuk

Nyheter | 06/08/2017 19:08

Psykologen Anna Bennich Karlstedt berättar för Nyheter24 vad en kan göra åt sin svartsjuka.

Det här med svartsjuka är något som är vanligt återkommande i relationen. Det oftast destruktivt men måste inte vara det. Nyheter24 pratade med Anna Bennich Karlstedt, psykolog, för att reda ut vad svartsjuka är, om det är farligt för en relation och vad en kan göra åt sin svartsjuka. 

Det är, enligt Anna, skillnad på svartsjuka och avundsjuka. 

– Med avund upplever en mer att en vill ha något som andra har eller att andra egentligen inte är värda att äga, kunna eller uppleva något som en själv önskar.

Hon berättar att svartsjuka personer känner sig hotade av att andra personer blir viktigare i en relation som är viktig, och att en är rädd för att bytas ut eller inte längre vara önskad.

– Avund behöver inte handla om relationer, det gör alltid svartsjukan.

Bildkälla: TT

Enligt Anna är inte all svartsjuka skadlig. På en måttlig nivå kan det påminna oss om vad vi har, vad vi är rädda om och kanske vad en ska vara omsorgsfull med. Och att en del, om det sker någon enstaka gång och utan aggressivitet kan se det som en komplimang i en kärleksrelation.

– Däremot är det INTE att rekommendera att avsiktligt sätt igång svartsjukeprocesser hos varandra för att känna oss uppskattade och behövda. Det leder nästan alltid till ökat avstånd och konflikter och skadar relationen på sikt.

Det finns en hel del varningssignaler en bör titta efter i en relation, när det kommer till svartsjuka. Anna säger att det finns ett par saker personer i en relation bör var vaksam för. 

Hon berättar att inställningen i relationen aldrig ska vara att en tycker att en äger sin partner, man ska inte heller försöka kontrollera sin partner utifrån sin svartsjuka. Svartsjukan ska inte heller vara en återkommande faktor i bråk. 

– När partnern måste börja anpassa sig, som att till exempel tvingas sluta umgås med kompisar eller ta bort massa personer i sociala medier, ringa hem och försäkra att man är där man är, tvinga en byta kläder, stanna hemma ifrån fester. Det är riktigt allvarliga varningssignaler.

Anna är noga med att säga att anpassningarna ofta inte räcker till för att svartsjukan helt kommer upphöra.

– Svartsjukan ligger inte hos partnern utan är ett stort oroshål i den som är väldigt svartsjuk och kontrollerande, endast den personen kan göra något åt det. Inte partnern!

Är du en svartsjuk person och är orolig för hur det påverkar din relation? Det här kan du, enligt Anna, göra för att bli mindre svartsjuk:

  • Lära sig känna igen svartsjuka hos sig själv och i vilka situationer den brukar uppstå.
  • Istället för att försöka göra allt för att fäkta bort den, acceptera den lite mer. Lägg märke till vad som händer med känslan över tid.
  • Inte starta med eller öka kontroller av sin partner. Som att exempelvis kontrollera partnerns telefon. Det ökar snarare än minskar svartsjukekänslorna på sikt.
  • När obehagskänslorna kommer, ha en krisplan, till exempel att ringa en vän, ut och springa, ta ett bad eller på andra sätt ta hand om sig själv, istället för att ägna sig åt självförebråelser, öka skamkänslor eller förakt. Vad skulle du ha gjort om det var en kompis som led av känslorna? Gör det emot dig själv så gott det går.
  • Om det är svårt att hantera dem, sök hjälp hos en professionell person. Det går att få hjälp!

Läs också Malins krönika om varför tjejer ska låta sina pojkvänner ha vänner

Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.

Är du svartsjuk?