Att besöka en frisörsalong kan vara väldigt uppskattat för både kund och frisör. Men det finns oskrivna regler och beteenden som kan underlätta, eller tvärtom, till och med skapa frustration.
Tre erfarna frisörer delar med sig av vad som uppskattas och vad som kan vara mindre välkommet i stolen, och lyssna noga: det finns en del att hålla koll på.
Frisörerna: Gör inte detta
Innan du bokar tid är det viktigt att kontrollera håret om det finns några avvikelser som löss eller liknande. Frisörer vill helst, om möjligt, slippa att hantera löss.
Bokar du tid och är en tidsoptimist? Då kan frisörerna ogilla dig.
Tiden är avgörande för frisörerna, att dyka upp mer än 15 minuter för sent tvingar frisören att anpassa arbetet, vilket potentiellt sätt kan påverka den färdiga looken.
Kunder ber ibland om snabba resultat, vilket inte alltid är möjligt att uppnå utan att tumma på kvaliteten. Så: förvänta dig inte en snabbfix om det kräver precision och tid, berättar en frisör till DN.
Komma med smutsigt hår? Frisörerna nekar
Har du någon gång visat frisören en bild på önskat resultat? Enligt frisörerna är det bra att ha en idé om vad du vill. Problemet är om du visar för många, det kan bli för rörigt.
Håll dig till en eller max två bilder – och gärna en bild på ett resultat du verkligen inte vill ha, särskilt när du ska färga håret.
Något som också kan upplevas störande är när håret är för smutsigt. Beläggningar kan nämligen påverka önskat färgresultat.
Även mat och dryck kan vara störande om frisören behöver fullt fokus – att prata i telefon är okej, så länge det inte stör själva behandlingen.

Det ska du aldrig fråga en frisör
Det kan vara svårt att veta vad man får säga och inte. Här är några praktiska exempel på saker du aldrig ska fråga din frisör.
''Kan du bara toppa håret lite snabbt?''
Som tidigare nämnt, gillar inte frisörer när man är sen. Därför ska du aldrig fråga om de kan göra något förhastat, som att hinna med en sista toning eller klippa topparna lite snabbt.''Varför tvättar du mitt hår igen?''
Om du ska färga håret är det bäst om det är rent. Frisörer tvättar ofta håret igen innan en färgning för att säkerställa bästa resultatet, även om du kanske redan tvättat det hemma.''Kan du göra det här som på den här AI-bilden?''
AI-genererade bilder kan vara förvrängda och inte realistiska, så att förlita sig på dem som referens är inte alltid effektivt. Frisörer föredrar bilder som visar realistiska hårstilar.''Kan du ge mig rabatt på det här?''
Om du inte har råd med en viss behandling, är det bättre att diskutera budgeten i förväg, istället för att be om rabatt efteråt.– Det är ingen mänsklig rättighet att gå till en viss frisör.– Man går inte in på Louis Vuitton och säger att man inte har råd med en väska och kräver lägre pris – då kanske man går till H&M istället, påpekar en av frisörerna till DN.
Genom att respektera frisörens tid, expertis och arbetsmiljö bidrar du till en bättre upplevelse för alla inblandade.
En positiv dialog och ärlighet är alltid uppskattat. Även om dricks är trevligt, kan ett bra omdöme på nätet vara lika värdefullt i dag.