Den amerikanska varuhusjätten Costco är känd för sina medlemsbaserade butiker med stora förpackningar, låga priser och ett utbud med elektronik, mat, kläder och hushållsprodukter.
Företaget har länge varit populärt i USA och när de första svenska varuhuset slog upp portarna i Arninge utanför Stockholm 2022 – blev responsen stor.
Nu har Costco tagit nästa steg in i sin Sverigelansering och öppnat sin andra butik, den här gången i Bernstorp utanför Malmö, något Nyheter24 tidigare skrivit om.
Kundkaos i nyöppnade butiken Costco
När butiken i Bernstorp utanför Malmö öppnade 1 juli var intresset stort att kunder stod i upp till två timmar för att få sitt medlemskort och i vissa fall tvingades vända hem redan på parkeringen, enligt Sydsvenskan.
En Facebookgrupp vid namn “Costco Sweden Malmö community" har vuxit explosionsartat under butikens första vecka, med över 47 000 medlemmar som delar upplevelser, bilder och köuppdateringar i realtid.
Flera av inläggen vittnar om en start fylld av kaos med långa köer och trängsel i butiken – men också kunder som är förväntansfulla över det amerikanska konceptet.
Kundtrycket har varit särskilt påtagligt vid öppningarna och under lunch. Söndagen, som sammanföll med slutet på öppningserbjudandet, beskrivs av många som den mest hektiska dagen hittills.
Då blev det tomt i köttdisken redan tidigt på eftermiddagen.
Trots frustration över app-problem, köbildning och bristande logistik vid köttdisken, verkar ändå de flesta kunder vara positivt överraskade.

LÄS MER: Här rasar kunderna på Lidls nyhet
"Så fullt på parkeringen att jag körde hem"
– I går var det så fullt på parkeringen att jag körde hem igen. I dag tog det lite tid att få medlemskapet registrerat. Men butiken är hajpad nu, med väldigt mycket människor där i semestertider. Det var det enda negativa. I övrigt tycker jag att det bara är kul, säger en kund till Sydsvenskan.
Flera menar att butiken erbjuder ett utbud som skiljer sig från svenska butiker, samt att vissa varor, särskilt köttet, hållet hög kvalitet till ett rimligt pris.
– Vissa varor är billigare, andra kanske inte. Jag köpte till exempel oxkött, som var svenskt, butiksstyckat och såg fint ut. Då är det värt det för mig. Det var en bra avvägning mellan pris och kvalitet på köttet, berättar en annan kund.
Den initiala rusningen tros dock lägga sig snart när de har fått koll på medlemsregsitreringen och när nyfikenheten har lagt sig.
Tills vidare får besökarna räkna med trängsel, köer och diskussioner – både i Facebookgruppen och vid köttdisken.
