När Ica Maxi Hälla i Västerås ville effektivisera glassförsäljningen på Facebook tog man hjälp av AI. Tanken var enkel: kunderna skulle kommentera hur många lådor glassbåtar de ville ha – så skulle en chattbot sköta bokningen automatiskt.
Men det krävdes att man skrev på exakt rätt sätt. När en kund kommenterade att det finns 18 glassbåtar i varje låda uppfattade AI:n det som en beställning på 18 lådor. Resultatet: 324 glassar reserverades, skriver Svenska Dagbladet.
Butikschefen Joakim Ericson bekräftar missen:
– Det är ett ganska nytt verktyg som vi testar nu och sedan får utvärdera. Vi ville testa det i samband med det här och så blev det lite tokigt, säger han till Expressen.
Man måste skriva exakt rätt"
I inlägget erbjöds 18 glassbåtar för 199 kronor. Men AI-boten visade snabbt sina begränsningar. När kunder skrev något annat än det förväntade, exempelvis "Är ju dyrt", svarade boten:
"Ursäkta, vi kunde inte förstå din kommentar: Är ju dyrt. Testa att skriva din beställning lite mer detaljerat, exempelvis så här: 'Jag vill boka 2 st GLASSBÅT'.".
Flera av dessa automatiska svar har nu börjat spridas på sociala medier, där användare både skrattar – och skakar på huvudet.

Manuell kontroll – och kontakt med kunden
Efter den virala uppmärksamheten går nu butiken igenom beställningarna manuellt för att undvika fler missförstånd. I detta fallet kontaktade butiken kunden, säger Joakim Ericson till Expressen.
AI på Ica – framtid eller flopp?
Även om AI-testet inte gick helt enligt plan har många beställningar fungerat, och flera kunder fick sina glassbåtar utan problem. Men butikens experiment visar också riskerna när tekniken inte riktigt hänger med.
Nu återstår att se om fler butiker vågar låta AI hantera kampanjer – eller om det blir tillbaka till klassisk beställning i kassan.