Hälsokostkedjan Life såg länge ut att gå samma öde till mötes som många andra butiker i lågkonjunkturens spår. Den 11 juli meddelade Life Europe AB att man lämnat in en konkursansökan i både Sverige och Finland. Bakom beslutet låg kraftigt ökade kostnader och ett förändrat konsumentbeteende, skriver Ehandel.
Men nu har situationen vänt
Det nybildade norska bolaget Life Norden AS har köpt konkursboet och med det även planerna på att blåsa nytt liv i kedjan. Bakom bolaget står Audun Holt och Kristian Fiala – två entreprenörer som vill återöppna majoriteten av de totalt 79 svenska butikerna, och även rädda flera enheter i Norge, rapporterar Ehandel.
Enligt konkursförvaltaren innebär affären att stora delar av verksamheten kan fortsätta, vilket är ett efterlängtat besked för både anställda och kunder.
LÄS MER: DHL: Det här är förbjudet att skicka
Fast i gamla hjulspår – nu får kedjan ny riktning
Den avgående koncernchefen Wictoria Glans berättar i ett inlägg på LinkedIn om det arbete som föregick konkursen. När hon tillträdde 2022 möttes hon av en bolagsstruktur som var fast i ett föråldrat system. Trots att Life ägde de flesta butikerna själva, drevs affären fortfarande som en grossistmodell. E-handeln var nästintill obefintlig, butikerna eftersatta och den tekniska plattformen utdaterad.
Det blev början på ett intensivt förändringsarbete där den nya ledningen försökte modernisera bolaget i grunden. Glans menar att företaget som nu lämnas över till de nya ägarna är något helt annat än det hon tog över. Butiksnätet är enligt henne uppdaterat, varumärket starkare och kundbasen växande.
Hon betonar också att Life i dag är en ren detaljhandelskedja med fokus på modern försäljning – inte längre en gammaldags grossist, skriver Ehandel.
Framtiden: Från kris till kraft
De nya norska ägarna har som främsta mål att snabbt komma igång med verksamheten och se till att Life får en tydlig plats på marknaden. Tillsammans med samarbetspartner i både Norge och Sverige vill de långsiktigt utveckla bolaget till en modern aktör inom wellbeing, anger Ehandel.
Enligt Glans handlar det nu om att ta vara på det som redan byggts upp.
Hon beskriver hela omställningen som en kamp mot klockan – ett försök att på bara tre år hinna ifatt flera decenniers utveckling i retailbranschen.
Trots det intensiva tempot är hon stolt över resan och övertygad om att Life har potential att bli en ledande aktör – om rätt beslut fattas framåt, rapporterar Ehandel.