Det var på Åhléns City i Stockholm som tjänsten personal shopping först lanserades 2004, därefter fick även Åhléns city i Göteborg, Åhléns i Mall of Scandinavia och Åhléns i centrala Uppsala tjänsten. Men nu, 21 år senare väljer varuhuset att avveckla den personliga hjälpen, det rapporterar Market.
Hjälpte kunderna med expertråd
Personal shopping innebar att kunder fick expertråd av stylister i en till tre timmar, mot att de handlade på varuhuset för mellan 3000 och 10 000 kronor.
– Personal Shopping har varit en uppskattad tjänst, men då vi inte fått lönsamhet i den har vi beslutat att avveckla den. Berörda medarbetare har erbjudits andra roller i varuhuset, skriver Åhléns kommunikationschef Josefine Bengtsberg till Market.
Jobbar för att utveckla kundmöten
Enligt Market var verksamheten som störts på Åhléns City i Stockholm. Där hade kunderna möjlighet att boka hjälp experthjälp från nio olika stylister. Men nu vill Åhléns istället satsa på att få ut fler säljare på butiksgolvet.
– Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla våra kundmöten och ser över hur vi bäst bemannar våra varuhus utifrån det, skriver Josefine Bengtsberg.