Då och då kommer rapporter om tåg som blivit stående längs rälsen i timmar. Passagerare berättar om brist på mat och vatten, stekheta vagnar och överfulla toaletter.
Men tågbolagen har faktiskt en skyldighet att ha en viss beredskap, med en slags ”prepperlåda” ombord, berättar Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsumentverkets Konsument Europa.
— Reglerna enligt EU-förordningen som gäller för längre resor, på 60 minuter eller mer, innebär att bolagen ska erbjuda assistans, säger han.
Det ska finnas förfriskningar, det vill säga vatten och mat, i proportion till förseningen.
— Det är ofta en bedömningsfråga.
I EU-förordningen står inget specifikt om hygienartiklar som våtservetter och barnblöjor.
Erbjuda hotellrum
Om tåget inte kan åka vidare samma dag ska tågbolaget erbjuda hotellrum.
— Det finns en begränsning på tre nätter om det är något som tågbolaget inte råder över, annars finns inte någon begränsning, säger Henric Jonsson.
På SJ berättar den pressansvarige Johannes Cleris att det ser lite olika ut på SJ:s tåg. Det finns plomberade nödlådor med sådant som vatten, matbars, värmefiltar och ljusstavar.
— Nattåget till Narvik har en helt annan beredskap än regionaltåg, säger han, men kan inte ge mer konkreta exempel.
Erik Wennerholm på tågbolaget VY, som trafikerar sträckan Stockholm-Göteborg berättar att även VY har beredskap som följs upp.
— Mat och vatten finns ombord, utöver sortimentet i caféet. Det kontrolleras inför varje resa.
Blöjor och våtservetter
Det finns förråd av barnblöjor, våtservetter och tamponger ombord. Inför vintern har tågen även filtar.
Han berättar att toaletterna är ett slutet system med tankar.
— Vi släpper inte iväg ett tåg med fulla tankar.
Ändå, trots beredskapen, säger Erik Wennerholm att det är ganska sällan som ”nödutrustningen” behöver användas.