Förseningar, inställda avgångar och en kundtjänst som känns bortrest – flygresenärer i Europa har tröttnat. Nu kommer listan ingen vill toppa: Flightright Index över Europas sämsta flygbolag.
Sist av alla
Sämst på listan utseddes Finnair. Den finska flygjätten har länge marknadsfört sig som ett av världens mest punktliga bolag, enligt Dagens PS. Men 2025 har verkligheten hunnit ikapp. Enligt den tyska rättshjälpsplattformen Flightright, som analyserat tusentals flygningar, betalningsärenden och kundomdömen, hamnar Finnair i botten – med ett snittbetyg på 2,48 av 5.
Enligt Flightright är det är strejker, sen kompensation och tyst kundservice som drar ner betyget.
Inte ens SAS klarar sig
Även andra välkända bolag finns med på listan – som Vueling, Ryanair, EasyJet och till och med KLM, Swiss och Turkish Airlines. Svenska resenärer lär också reagera på att SAS hamnar på plats 11, med ett betyg på 2,85.
Norwegian? De klarade sig bättre – och undvek bottenlistan helt.
Flightright har granskat tre avgörande faktorer: flygbolagens punktlighet, hur snabbt de betalar ut ersättning vid problem – och vad resenärerna faktiskt tycker om bemötandet.
Det är alltså inte bara priset som avgör vilken resa som blir lyckad.
Topp 5 sämsta flygbolagen i Europa:
- Finnair (Finland) – 2,48
- Vueling (Spanien) – 2,52
- Ryanair (Irland) – 2,58
- EasyJet (Storbritannien) – 2,68
- KLM (Nederländerna) – 2,72
LÄS MER: Varning: Dold sommarfara i trafiken