Nyheter24
Annons

Lärarna: Vi har varnat för det här

Publicerad: 2 sep. 2025, kl. 10:26
Uppdaterad: 2 sep. 2025, kl. 15:22
Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare, tycker att lärare har för lite tid. Arkivbild. Foto: Jakob Åkersten Brodén/TT

Svenskfödda elever tappar i skolan, enligt en ny rapport. Det är en utveckling som utbildnings- och integrationsminister Simona Mohamsson (L) ser allvarligt på. Om regeringen menar allvar måste vi se en förändring, säger Anna Olskog på Sveriges Lärare.

Enligt den färska rapporten från Skolverket så har resultaten för niondeklassare försämrats de senaste åren – och det är framför allt svenskfödda elever med redan svaga resultat som backar mest.

”Det här är en utveckling som jag och regeringen tar på stort allvar. Skolan är den viktigaste instansen för att ge fler barn och unga möjlighet att lyckas i livet”, skriver utbildnings- och integrationsminister Simona Mohamsson.

”Största förändringen”

Skolverket ser enligt rapporten inga tecken på att skolan har blivit bättre, trots olika insatser. Kopplingen mellan familjebakgrund och skolresultat är fortsatt stark, barn från högutbildade och välbeställda hem har större chanser att lyckas.

Mohamsson skriver i kommentaren till TT att regeringen genomför den största förändringen inom skolan på 30 år.

Annons

”Det handlar bland annat om att de barn som har det extra tufft i skolan ska mötas av speciallärare i mindre undervisningsgrupper och inte lämnas ensamma framför en skärm. Kunskap, arbetsro och kvalitet ska inte vara ett lotteri utan en självklarhet för varje elev, oavsett bakgrund eller bostadsort”, skriver hon.

Fackförbundet kritiskt

Fackförbundet Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog välkomnar regeringens satsning på skolan, men menar att den redan borde ha varit genomförd.

— Om regeringen menar allvar måste vi se en förändring. Det borde ha tillförts resurser till skolan och förskolan för länge sedan, för vi har varnat för det här, säger hon.

Anna Olskog och fackförbundet har lösningar på problemet.

— Det handlar främst om lärarnas förutsättningar, eller bristen på dem. Vi har helt enkelt för lite tid. Elevgruppernas storlek är också viktig och så måste elever kunna få särskilt stöd. En fjärde punkt är att staten måste ta hand om finansieringen när det gäller skolväsendet, säger hon.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons