Nyheter24
Annons

Gröna Lunds vd inför rättegången: Känner ansvar

Publicerad: 9 nov. 2025, kl. 06:00
Gröna Lunds vd Jan Eriksson säger att nöjesparken känner ansvar för dödsolyckan – men man nekar till brott. Foto: Anders Wiklund/TT
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

25 juni 2023. Gröna Lunds flaggskepp, bergochdalbanan Jetline, spårar delvis ur under ett av alla åk.

En kvinna dör och nio personer, varav flera barn, skadas när en nytillverkad bärarm på undersidan av den främsta vagnen knäcks.

”Enorm chock”

Ett och ett halvt år har gått sedan olyckan – och nu ska ansvarsfrågan prövas i tingsrätten.

Gröna Lund står som företag, tillsammans med bolagen Mekosmos och Göteborgs Mekaniska Werkstad (GMW), anklagade för grovt vållande till annans död, grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan.

— Vi känner ett stort ansvar för vad alla de drabbade har gått igenom. Det var en fruktansvärd dag. Gröna Lund har haft sin verksamhet i många år, det har varit miljoner åk utan att något sådant här har hänt. Det här var en enorm chock, säger Gröna Lunds vd Jan Eriksson till TT.

Men trots att Gröna Lund känner ansvar nekar de till brott.

— Vi delar inte åklagarens beskrivning i alla delar, och det är ju det som ska prövas nu i rätten. Jag vill säga att det är viktigt för de drabbade att få en tydlighet i ansvarsfrågan och för vår del att regelverken och det som haverikommissionen pekade på blir tydligt.

Statens haverikommission (SHK) kritiserade Gröna Lund i sin slutrapport om olyckan. Bland annat ansåg SHK att beställningen av den aktuella bärarmen, som gjordes 2019, var bristfällig.

En minnesplats upprättades på Gröna Lund efter dödsolyckan. Arkivbild.
En minnesplats upprättades på Gröna Lund efter dödsolyckan. Arkivbild.

Vidtagit åtgärder

Efter olyckan har Gröna Lund vidtagit flera åtgärder, berättar Jan Eriksson.

Annons

— Vi har genomlyst hela vår verksamhet, vänt på varje sten för att se vad vi kan göra annorlunda.

Det kommer alltid finnas ett ett före och ett efter olyckan, säger han.

— Vi är så klart inte de hårdast drabbade, det tror vi inte en sekund på. De som satt i tåget, deras upplevelse måste ha varit fruktansvärd.

Jetline stängdes efter olyckan och ska monteras ned. Arkivbild.
Jetline stängdes efter olyckan och ska monteras ned. Arkivbild.

Gröna Lund krävs på tolv miljoner kronor i böter och de andra företagen tre miljoner vardera. Olyckan har påverkat på väldigt många sätt, även rent varumärkesmässigt, enligt Jan Eriksson.

— Den juridiska processen som nu sker påverkar däremot inte vårt arbete med säkerhet eller ambition om att erbjuda en helt säker park. Vi kommer alltid att göra allt vi kan för att något sådant här aldrig ska hända igen, säger han.

Rättegången mot företagen inleds på måndag.

Fakta: Dödsolyckan på Gröna Lund

Olyckan inträffade den 25 juni 2023, då bergochdalbanan Jetline delvis spårade ur efter att bärarmen på undersidan av den främsta vagnen knäcktes. Bärarmens delar med hjulen på vardera sida om tåget lossnade helt och föll av.

Statens haverikommission (SHK) riktade i sin slutrapport hård kritik mot Gröna Lund. Enligt SHK var Gröna Lunds beställning av den aktuella bärarmen, som gjordes 2019, bristfällig.

Gröna Lund lade ut beställningen av de nya bärarmarna på Mekosmos, som i sin tur lade ut dem på GMW. Gröna Lunds beställning saknade enligt polis och åklagare viktiga delar om vilka krav som måste uppfyllas vid tillverkningen.

GMW som gjorde bärarmarna saknade certifikat för att få tillverka tivolidelar, och missade en avgörande del i svetsningen. Det innebar att bärarmen inte skulle klara av de tryck som uppstod på Jetline. Detta gick inte att upptäcka vid senare kontroller.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons