Nyheter24
Annons

Drabbad i olyckan: "Tycker Grönan ska skämmas”

Publicerad: 13 nov. 2025, kl. 10:18
Gröna Lunds vd Jan Eriksson och presschef Annika Troselius anländer till rättegången om olyckan på Gröna Lund.. Till vänster målsägarna Karin och Mikael Elmgren. Foto: Jessica Gow/TT
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Eriksson har i flera intervjuer sagt att parken känner ett stort ansvar efter olyckan på bergochdalbanan Jetline i juni 2023, även om man nekar till brott.

— Gröna Lund förnekar ju de gärningspåståenden som åklagaren har lagt fram och motsätter sig att betala skadestånd till de drabbade. Så vilket ansvar är det han menar? För mig blir det motsägelsefullt, säger målsägarbiträdet Anja Åström som företräder makarna Elmegard.

Karin Elmegard föll ur vagnen i samband med olyckan och fick livshotande skador. Även hennes make Mikael slungades ur men lyckades klamra sig fast på en balk på bergochdalbanan.

Karin och Mikael Elmgren är två av målsägarna i rättegången om olyckan på Gröna Lund 2023.
Karin och Mikael Elmgren är två av målsägarna i rättegången om olyckan på Gröna Lund 2023.

”Handlar om alla”

Båda reagerar kraftigt på att Gröna Lunds vd säger sig känna ett ansvar samtidigt som parken nekar till att betala skadestånd eller att man gjort något fel.

Annons

— Det handlar ju inte bara om oss två, utan om alla som var med om olyckan. Det tycker jag faktiskt att ”Grönan” ska skämmas för, som säger sig vara ett företag för hela familjen, säger Mikael Elmegard till TT

Karin Elmegard anser att Gröna Lund har varit otydlig med vad det är man har gjort för att parken ska bli säkrare, och att ett riktigt förändringsarbete kräver att man erkänner att man gjort fel.

— Om man inte tycker att man ska ta ansvar för olika saker i sin park vill jag gärna att man berättar det för sina kunder. Man hade kunnat sätta upp en skylt vid Jetline att den här bergochdalbanan kan bara bromsas på två ställen och i slutet, säger hon.

”Hindrar inte oss”

Jan Eriksson säger att han förstår att man reagerar på hans uttalande.

— Men det som nu ska prövas är de juridiska förhållningssätten och det hindrar inte oss från att känna ansvar för det som hände på Gröna Lund den dagen. Vi har oavbrutet sedan dess arbetat för att det aldrig ska hända igen. Så känslan av ansvar är stor men det som ska provas nu är juridiska förutsättningar, säger han till TT utanför rättssalen i Stockholms tingsrätt.

Man kan känna ansvar utan att medge att man gjort något brottsligt, är det så det ska förstås?

— Ja, säger Jan Eriksson.

På torsdagen fortsätter rättegången med förhör med flera målsägare i ärendet.

Fakta: Dödsolyckan på Gröna Lund

Olyckan inträffade den 25 juni 2023, då bergochdalbanan Jetline delvis spårade ur efter att bärarmen på undersidan av den främsta vagnen knäcktes. Bärarmens delar med hjulen på vardera sida om tåget lossnade helt och föll av.

Statens haverikommission (SHK) riktade i sin slutrapport hård kritik mot Gröna Lund. Enligt SHK var Gröna Lunds beställning av den aktuella bärarmen, som gjordes 2019, bristfällig.

Gröna Lund lade ut beställningen av de nya bärarmarna på Mekosmos, som i sin tur lade ut dem på GMW. Gröna Lunds beställning saknade enligt polis och åklagare viktiga delar om vilka krav som måste uppfyllas vid tillverkningen.

GMW som gjorde bärarmarna saknade certifikat för att få tillverkade tivolidelar, och missade en avgörande del i svetsningen. Det innebar att bärarmen inte skulle klara av de tryck som uppstod på Jetline. Detta gick inte att upptäcka vid senare kontroller.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons