När kändisar med stora följarskaror på sociala medier kommer med felaktiga medicinska påståenden riskerar det att få förödande konsekvenser. Det anser forskare i USA och Österrike som i en studie i tidskriften BMJ har analyserat inlägg från influerare.
Oro och onödiga insatser
Som exempel nämner de Kim Kardashian, som rekommenderat alla sina omkring 360 miljoner följare på Instagram att genomgå en helkroppsundersökning med MR. Att göra en sådan undersökning utan specifik anledning har visat sig leda till onödiga insatser, oro och kostnader.
Andra exempel är en influerare som rekommenderat cannabis, C-vitamin och aprikoskärnor för att bota cancer. Samma person har också hävdat att mässling inte är farligt för små barn. Ytterligare en har lanserat saffranspreparat vid adhd, enligt studien.
Marknadsför själva
I flera fall kan inläggen kopplas till produkter som influeraren själv säljer, eller så kan de kopplas till påverkan från företag som influeraren får ersättning eller produkter av. Dessutom har många av influerarna som ger medicinska råd produkter som de själva marknadsför.
Forskarna argumenterar för ett antal åtgärder som de uppmanar till för att minska riskerna. Bland annat att göra influerarna mer ansvariga för vad de skriver och förbjuda skadliga budskap.
De uppmanar också experter och myndigheter att finnas på plattformarna för att sprida fakta och att försöka få företagen bakom plattformarna att ta större ansvar.




