Är det verkligen så dyrt att betala 790 kronor för ett månadskort i Stockholm? Ja, det är det - åtminstone jämfört med resten av Europa.
Nyheter24 kartlägger kostnaden för ett månadskort i andra europeiska städer som är ungefär lika stora som Stockholm.
Bara dyrare i tre liknande städer
Det visar sig att bara holländska Amsterdam, engelska Leeds och finska huvudstaden Helsingfors har ett dyrare månadskort än Stockholm.
I Prag kostar det endast 204 kronor, och då är kollektivtrafiken där fjärde bäst i Europas storstäder, enligt Eurotests undersökning från 2010. Även städer som Valencia, Marseille och Köln är billigare än vad Stockholm kommer att vara från och med den 1 september.
Ansvariga Stockholmspolitiker vill dock inte kännas vid jämförelsen med Europa.
– Vi jämför oss bara med Sverige eftersom vi har liknande system, säger Håkan Filipsson (m), pressekreterare till SL:s ordförande Christer G Wennerholm (m) till Nyheter24.
I Göteborg och Malmö har de ju olika priser beroende på zoner, precis som i europeiska städer?
– Ja, okej, vi skiljer oss lite. Men det skiljer sig mer åt om man jämför med Europa.
"Inga skillnader mellan Stockholm och Europa"
Detta tillbakavisas dock av Bengt Holmberg, forskare på Lunds tekniska högskola och expert på kollektivtrafik.
– I alla fall när det gäller Norden, Frankrike, Tyskland, Spanien, Belgien, Holland, Italien med flera så skulle jag inte vilja påstå att det finns några avgörande skillnader jämfört med Stockholm, säger han till Nyheter24.
Vallöftet 2010: inga höjda priser
När politikerna i landstinget gjort prisjämförelser mellan månadskorten i landet har man jämfört med de kort som gäller för till exempel hela Västra Götalands region.
Håkan Filipsson vill ogärna prata om att området Västtrafik trafikerar är betydligt större än det SL trafikerar (23 942 kvm mot 6 519 kvm).
– Vi har fler resenärer, säger han i stället.
Det var ett vallöfte från moderaternas sida att SL-taxan inte skulle höjas under 2011. Filipsson menar också att det hela tiden varit ambitionen.
– Stockholm växer med fler invånare än tidigare beräknat och kraven på en utbyggd kollektivtrafik har ökat, säger han på tal om varför höjningen ändå kommer.