Lördag 21 Maj
Stockholm

SDU desperata efter uppmärksamhet - vill locka bort invandrare med goodiebag

Alex Bengtsson menar att ansökan till Migrationsverket handlar om att SD är desperata efter medial uppmärksamhet.
1 av 3
Alex Bengtsson menar att ansökan till Migrationsverket handlar om att SD är desperata efter medial uppmärksamhet. Foto: Privat
Annonsen för SD-kvinnors reklamfilm om hedersvåld.
2 av 3
Annonsen för SD-kvinnors reklamfilm om hedersvåld. Foto: Faksimil
SDU:s ordförande Gustav Kasselstrand vill ta fram 10 000 goodiebags till projektet "Borta bra men hemma bäst".
3 av 3
SDU:s ordförande Gustav Kasselstrand vill ta fram 10 000 goodiebags till projektet "Borta bra men hemma bäst". Foto: Drago Prvulovic / SCANPIX

Sverigedemokraternas ungdomsförbund har sökt 100 000 kronor hos Migrationsverket till ett projekt som syftar till att få invandrare att återvända till sina tidigare hemländer.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer
SD-kvinnors film om hedersvåld

Den 8 mars, på internationella kvinnodagen släpps SD-kvinnors film om hedersvåld. Filmen har redan innan lanseringen väckt starka åsikter, bland annat hos medverkande skådespelare som känt sig lurade.

I annonsen för den nya reklamfilmen om hedersvåld sökte man statister med "mellanösternursprung". Totalt sökte man efter fyra statister, två med "mellanösternursprung" och två med "svenskt utseende".

SDU vill ta fram 10 000 goodiebags, fyllda med dvd-skivor, usb-minnen och informationsflyers på olika språk för att få invandrare med uppehållstillstånd att lämna Sverige.

– Det ska vara lite smått och gott, sådant som hör goodiebags just för att visa att så här går det till att ansöka ett återvandringsbidrag, säger SDU:s ordförande Gustav Kasselstrand, till P3 Nyheter.

Förbundet har sökt 100 000 kronor i stöd hos Migrationsverket för ett projekt de kallar "borta bra men hemma bäst". På Migrationsverket är man dock skeptiska och säger till P3 Nyheter att SDU:s ansökan mer ser ut att handla om "någon form av propagandaskrift".

"Skrikande barnet i sandlådan"

Nyheter24:s krönikör - tillika utbildningschef på stiftelsen Expo - Alex Bengtsson menar att SDU:s utspel snarare handlar om att få uppmärksamhet.

– Precis som vad det gäller den här filmen de släpper den 8 mars om hedersvåld. När SD känner sig trängda, när de inte får utrymme i debatten och stagnerar i opinionen, då har de ett klassiskt knep som de tar till. Det handlar om att föra sig med vulgärpropaganda, säger han till Nyheter24.

Enligt Bengtsson försöker man komma ut i debatten, dels genom filmen, ansökan till Migrationsverket och ett planerat torgmöte i Malmö, som "garanterat kommer att spåra ur".

– Det är en logisk konsekvens av att partiet är i kris. De har inte fått så mycket medial uppmärksamhet trots ekonomisk kris och en rad uppmärksammade våldsbrott i Sverige, de har inte fått grepp om debatten, då gör man det här, säger han och fortsätter:

– Ansökan, propagandan och torgmötet, SD är det skrikande barnet i sandlådan. 

Kommentera
Kopiera länk
Dela